Høvik, Stabekk og Blommenholm stasjoner

Foto: Trond JoelsonFoto: Trond Joelson<p>Foto: Trond Joelson</p>Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpnet den nye Høvik stasjon sammen med Jernbanedirektør Elisabeth Enger. Foto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonNorconsults Høvik/Stabekk-team

Søndag 13. desember ble de tre stasjonene Høvik, Stabekk og Blommenholm gjenåpnet for rutetrafikk etter et omfattende arbeid. Spesielt på Høvik stasjon er det gjennomført store utbedringer.

Fakta:

Sted: Bærum
Prosjekttype: Nybygg/ombygging av jernbanestasjoner
Kostnad: Ca. 1 milliard kroner

Byggherre: Jernbaneverket
Entreprenør: Skanska, Baneservice, Bjerk-Lind Bygg, Implenia
Arkitekt Stabekk: Norconsult Arkitektur og Landskap v. Nanna Meidell
Arkitekt Høvik: Birger Heyerdahl i samarbeid med Norconsult Arkitektur og Landskap
Rådgivere: Asplan Viak

Dermed er strekningen Lysaker - Sandvika på Drammenbanen åpnet igjen etter nesten to års anleggstid, og totalt skal det ha blitt gjennomført arbeider for rundt én milliard kroner på de tre stasjonene.

Det var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen foretok den offisielle åpningen mandag 14. desember på Høvik stasjon.

Arbeidene startet i april 2013, og med nyåpningen er tilbudet på strekningen kraftig forbedret.

Høvik
På Høvik er stasjonsområdet utvidet og ombygd, med to 220 meter lange sideplattformer på hver side av stasjonen. Atkomst til plattformene er fra undergang i østre del av området, samt fra parkeringsplass og via nye trapp- og heishus som fører opp til veibrua som krysser over stasjonsområdet. Det er fem spor ved stasjonen. De tre sporene i midten er et anlegg for vending av tog og er ikke tilgjengelige for publikum. Disse snusporene er viktige for bl.a. å styrke togtilbudet ved Lysaker stasjon, som er en av landets største målt i antall av- og påstigninger.

Skanska har vært hovedentreprenør for prosjektet Høvik stasjon.

Kontrakten innbefatter også større arbeider for Bærum Kommune (nytt VA-anlegg) og Statens vegvesen, som inkluderer ombygging/rehabilitering av Høvik bru, samt forlengelse av avkjøringsrampe E18 og bygging av rundkjøring.– Arbeidene med E18/ny rundkjøring ble utført i løpet av fire uker med døgnkontinuerlig drift sommeren 2014 for å minimalisere konsekvensene for trafikken på E18, forteller prosjektleder Frode Mathisen i Skanska Norge.

Stabekk
Stabekk stasjon er mer eller mindre totalt fornyet, og det er Implenia som har utført denne oppgaven. Det er bygd ny plattform og plattformtak, ny undergang under sporene, samt nye trapper og nytt heishus på sentrumssiden.

Høvik og Stabekk er de første stasjonene på Østlandet hvor det brukes jordvarme til å holde plattformene frie for snø og is. Både Høvik og Stabekk har blitt universelt utformet og tilpasset alle brukergrupper. Innfartsparkeringene er utvidet, slik at det nå er 110 plasser på Stabekk og 80 på Høvik. Ved begge stasjonene innføres en ordning med oblatparkering fra årsskiftet.

Blommenholm
På Blommenholm stasjon er det gjort tetting og oppussing av undergangen under sporene, samt utbedring av drenering og andre vedlikeholdstiltak.

Tidligere har det vært perioder med saktekjøring på deler av strekningen som følge av dårlige grunnforhold. På disse partiene er det gjort masseutskifting og drenering, og det er byttet skinner, sviller og andre deler av det tekniske anlegget etter behov. Nye tekniske hus er bygd på Stabekk og Blommenholm, og det er lagt nye kabelkanaler på begge sider av sporene.

På Høvik har Jernbaneverket dessuten samarbeidet med Bærum kommune om omlegging av vann- og avløpsanlegget i området, og med Statens vegvesen om bl.a. rehabilitering av vegbrua og bygging av ny rundkjøring og avkjøringsrampe fra E18.

Gjenåpningen av strekningen måtte utsettes i ett år fordi leveransen av signal- og sikringsanlegget var tilsvarende forsinket. Det var særlig utvikling, tilpasning og av testing av programvaren til den aktuelle anleggstypen, som er ny i Norge, som viste seg tidkrevende.

- Jeg er veldig glad for at denne strekningen nå er klar og takker alle som har stått på for å få det til, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger til Jernbaneverkets nettsider.

- Vi skulle gjerne ha stått her og åpnet strekningen for ett år siden, men som kjent har vi hatt problemer knyttet til leveransen av signalanlegget. Nå er dette på plass og vi er stolte av de nye stasjonene og det nye vendeanlegget her på Høvik. I tillegg til å takke de som har stått for og utført byggingen, takket hun også naboene til stasjoner og bane for tålmodigheten de har utvist, sa jernbanedirektøren.

- Egentlig ikke dyrt
- Jernbaneverket har bygget om Drammenbanen for nærmere en milliard kroner, det er lagt ned 50 km med nye skinner, nytt kontaktledningsanlegg og innpå 100 nye sporveksler, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under åpningen. I tillegg er grunnen under sporet skiftet ut på mye av strekningen.

- Mange mener dette er veldig mye penger, - og det er det selvfølgelig. Men jeg vil minne om at vi her har fått et moderne anlegg som vil være viktig for trafikken i flere generasjoner framover. Slik sett er det ikke så mye penger, sa ministeren. Han la også vekt på at gjenåpningen av strekningen og de moderniserte stasjonene gjør det mer attraktivt for flere å velge toget. Ikke minst har det nå blitt mulig for flere å parkere bilen på stasjonene for å ta toget videre, sa Solvik-Olsen, før han sammen med jernbanedirektøren klippet snoren og erklærte stasjoner og strekning for offisielt åpnet.
Med åpningen av Drammenbanen Lysaker - Høvik - Sandvika og det nye dobbeltsporet langs Mjøsa nå i desember, er også de første strekningene med Thales signalanlegg satt i ordinær drift..

Rådgiver
Norconsult har vært engasjert i fornyelsen av Stabekk stasjon og prosjekteringen av nye Høvik stasjon i Bærum.
– Vi er svært stolte over å ha vært med på å lage to så flotte togstasjoner i vårt nærområde. Det er et stort fokus på gode samferdselsløsninger for fremtiden. Kollektivknutepunkter og tilgjengelighet til offentlig kommunikasjon er viktige forutsetninger for befolkningsvekst og miljøet, sier Lars-Petter Nesvåg, som har vært Norconsults oppdragsleder for Høvik stasjon.

Begge stasjonene er universelt utformet og skal gi reisende en positiv og trygg opplevelse. Snøsmelteanlegg på plattformene er basert på jordvarme. Flotte arkitektoniske detaljer og materialer gir oversiktlige og godt opplyste områder å ferdes i.

– Norconsult har bidratt i prosjektene med tverrfaglig kompetanse. Jeg vil spesielt rose det tette samarbeidet med Jernbaneverket og de gode helhetsløsningene for begge stasjonene. Det er lagt ned en betydelig innsats i å løse store tekniske utfordringer med VA-anlegg og føringsveier i grunnen, i tillegg til konstruksjonene. Vi håper stasjonene, som vil få hyppigere avganger enn før, vil være så attraktive og tilgjengelig at folk velger å ta toget, sier Nesvåg. På oppdraget med fornyelsen av Stabekk stasjon har Norconsult prosjektert alle fag unntatt jernbaneteknikk, som Jernbaneverket selv har hatt ansvaret for. De har vært prosjektrådgiver for detalj- og byggeplan for oppdraget med ny stasjon på Høvik.

(Kilde: Jernbaneverket)


Flere prosjekter