Planleggingsleder på InterCity-Østfoldbanen Elisabeth Nordli. Foto: Jernbaneverket

Jernbaneverket ut mot Oslo-Göteborg-linje

Jernbaneverket mener dobbeltspor i direkte linje gjennom Østfold for å få på plass høyhastighetslinje mellom Oslo og Gøteborg ikke hører hjemme i Intercity-prosjektet.

Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding onsdag.

– Det hadde vært fint å komme seg fort til Sverige, men det er ikke dette behovet vi først og fremst er satt til å løse. Vi skal få folk til og fra hjem, jobb, skole og aktiviteter – det vil si mellom byene på Østlandet. Den planlagte linjen vil gi et godt og moderne togtilbud til de reisende, sier planleggingssjef i Intercity Østfoldbanen, Elisabeth Nordli.

Flere stemmer har tatt til orde for at et dobbeltspor gjennom Østfold bør gå i rett linje over Rolvsøy for en kortere og rettere vei til Sverige, og ikke innom Sarpsborg og Fredrikstad, skriver Jernbaneverket.

Både høyhastighetsutredningen og konseptvalgutredningen for Intercity har, ifølge pressemeldingen, konkludert med at det ikke finnes et marked i dag eller i nærmeste fremtid for å forsvare en ren høyhastighetslinje mellom Oslo og Göteborg.

– Markedsanalysene viste at vi bør betjene markedet underveis. De daglige reisende finner vi i blant annet Moss, Fredrikstad og Sarpsborg, forklarer Nordli.

Planleggingssjefen uttaler at med stasjon på Rolvsøy ville man ha skapt fortetting på bekostning av utvikling av Sarpsborg og Fredrikstad, og lagt til rette for økt bruk av bil, stikk i strid med klimaforliket.

– Vi vet at bil ikke vil være bærekraftig, både av hensyn til miljø og til arealbruk. Derfor trengs det et godt togtilbud med flere avganger og kortere reisetid, forteller Nordli.

 Flertallet i kommunene og fylkeskommunen støtter, ifølge pressemeldingen, også det valgte konseptet for Intercity-linje gjennom Østfold. Dette går senest frem i et brev signert av ordfører i Fredrikstad, ordfører i Sarpsborg og fylkesordføreren som ble sendt til Samferdselsdepartementet i oktober i år. I brevet står det blant annet at «Østfold fylkeskommune står fast ved konsept 4B som det beste alternativet for Østfold».