Ill. Statens vegvesen

Harstadpakken lyser ut tunnel

Tunnelen gjennom Harstadåsen, fra Seljestad til Sama, er det største delprosjektet i Harstadpakken.

Anbudskonkurransen lyses ut nå, og forventet byggestart er februar/mars 2016.

Anleggsarbeidet er forventet å ta drøyt tre år, og tunnelen på 1450 meter skal etter planen stå ferdig sommer/høst 2019.
Tunnelen er i seg selv det delprosjektet som har størst innflytelse på fremtidig trafikkavvikling i Harstad sentrum.
Tunnelen skal:

* redusere biltrafikken gjennom sentrum med minst 40 prosent (i 2040)

* bedre fremkommeligheten for den trafikken som nødvendigvis må gå i sentrum (næringstrafikk, kollektivtrafikk også videre)

* redusere trafikkstøy og støvproblemer i sentrum

* gjøre sentrum mer trafikksikkert, og dermed også mer attraktivt for gående og syklende

* forbedre bomiljø (mindre støv/støy/utslipp) i øvre bydel

bedre trafikksikkerheten langs kommunale veger i øvre bydel av Harstad.

* redusere biltrafikk og slitasje på kommunalt vegnett i øvre bydel, eksempelvis Seljestadveien, Gamle Kirkeveg, St. Olavs gate og Åsveien

* tilrettelegge for trygg og god fremkommelighet for biltrafikken i aksen nord-sør

* legge til rette for utvikling på nordsiden av byen

* redusere kostnader for næringstrafikken

Tunnelen styrer mye av økonomien i prosjektet
Kostnadene vil ifølge beregningene utgjøre 29 prosent av de totale kostnadene for prosjektet, og tunnelkostnadene vil påvirke omfanget av Harstadpakken.

– Det er først når vi har fått inn tilbudene på tunnelen at vi med større sikkerhet vet hvor mye penger vi har igjen til rundkjøringer, gang- og sykkelveier og kollektiv, sier fungerende prosjektleder i Harstadpakken, Olav Frantzen.
– Vi har selvsagt gjort omfattende kostnadsberegninger, men til slutt er det markedet som bestemmer hva tunnelen skal koste, og vi håper at dette stemmer overens med våre kostnadsberegninger, forklarer Frantzen. 

Tilbudsfristen er satt til 25. januar 2016 kl. 12:00.