Thales adm.  dir. Tom Tuhus Thales (t.v.) og prosjektdirektør  Erik Smith Follobanen- Foto NTB/Håkon Mosvold Larsen

Største signalkontrakt signert på Follobaneprosjektet

Jernbaneverket og Thales har signert kontrakt for bygging av nytt signalsystem for Follobaneprosjektet.

Kontrakten omfatter prosjektering og installasjon av nytt elektronisk signalsystem på nye Ski Stasjon, og har en verdi av 250 millioner kroner. Arbeidene starter umiddelbart og skal pågå frem til fjerde kvartal 2018.

Kontrakten er den største av avropene på rammeavtalen Jernbaneverket tidligere har inngått med Thales.

- Vi er glade for å videreføre samarbeidet med Jernbaneverket. Follobaneprosjektet forsterker Thales sin tilstedeværelse i Norge og underbygger Thales' styrke som markedsleder innen signaleringsløsninger til jernbane, sier administrerende direktør i Thales Norge Tom Tuhus.

- Arbeidet med signalanlegget til Follobaneprosjektet er utfordrende, spesielt i grensesnittet mot eksisterende systemer. Det er derfor viktig for prosjektet å få et så erfarent selskap som Thales med på laget, understreker Follobanens prosjektdirektør Erik Smith.

Hele signalanlegg til det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski skal etter planen leveres via en rammeavtale med Thales. De siste kontraktene, som gjelder signalanlegget i den nye tunnelen og endelig fase på Ski, vil bli inngått på et senere tidspunkt.

Det nye signalsystemet på Ski stasjon skal erstatte dagens eksisterende reléanlegg. Når anlegget står ferdig, vil strekningen fra Oppegård til Holstad blokkpost bli styrt fra det nye signalsystemet på Ski stasjon.

Nye Ski stasjon vil etter planen stå ferdig i 2020. Stasjonen blir et moderne og effektivt kollektivknutepunkt med tre midtplattformer, seks spor og utvidet parkeringsområde for bil og sykkel.