Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpnet den nye Høvik stasjon sammen med Jernbanedirektør Elisabeth Enger. Foto: Trond JoelsonFoto: Gorm Kallestad / NTB scanpixFoto: Gorm Kallestad / NTB scanpixFoto: Gorm Kallestad NTB scanpixFoto: Gorm Kallestad NTB scanpixFoto: Gorm Kallestad NTB scanpixFoto: Gorm Kallestad NTB scanpixFoto: Gorm Kallestad NTB scanpixFoto: Gorm Kallestad NTB scanpixNorconsults Høvik/Stabekk-team

Etterlengtet åpning på Høvik

Nå er strekningen Lysaker - Sandvika på Drammenbanen åpnet igjen etter nesten to års anleggstid.

- Jeg er veldig glad for at denne strekningen nå er klar og takker alle som har stått på for å få det til, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

- Vi skulle gjerne ha stått her og åpnet strekningen for ett år siden, sa jernbanedirektøren, -men som kjent har vi hatt problemer knyttet til leveransen av signalanlegget. Nå er dette på plass og vi er stolte av de nye stasjonene og det nye vendeanlegget her på Høvik. I tillegg til å takke de som har stått for og utført byggingen, takket hun også naboene til stasjoner og bane for tålmodigheten de har utvist. - Det er bygget godt og solid og vi har fått et anlegg som er nødvendig for å kunne kjøre flere togavganger i lokaltrafikken.

Knutepunktet Lysaker har nå fått enda flere togavganger, mens Stabekk har fått sju tog i hver retning per time og Høvik og Blommenholm fire.

-Egentlig ikke dyrt
- Jernbaneverket har bygget om Drammenbanen for nærmere en milliard kroner, det er lagt ned 50 km med nye skinner, nytt kontaktledningsanlegg og innpå 100 nye sporveksler, sa samferdselsminister Ketil Solvik - Olsen. I tillegg er grunnen under sporet skiftet ut på mye av strekningen. - Mange mener dette er veldig mye penger, - og det er det selvfølgelig. Men jeg vil minne om at vi her har fått et moderne anlegg som vil være viktig for trafikken i flere generasjoner framover. - Slik sett er det ikke så mye penger, sa ministeren. Han la også vekt på at gjenåpningen av strekningen og de moderniserte stasjonene gjør det mer attraktivt for flere å velge toget. - Ikke minst har det nå blitt mulig for flere å parkere bilen på stasjonene for å ta toget videre, sa Solvik - Olsen, før han sammen med jernbanedirektøren klippet snoren og erklærte stasjoner og strekning for offisielt åpnet.

Etterlengtet
Med åpningen av Drammenbanen Lysaker - Høvik - Sandvika og det nye dobbeltsporet langs Mjøsa nå i desember, er også de første strekningene med Thales signalanlegg satt i ordinær drift. Det har vært en krevende jobb å få nye signalanlegg godkjent og driftssatt, og dette er derfor en viktig milepæl for jernbanen som med dette har moderne signalanlegg tilgjengelig fram til ERTMS skal ta over på alle strekninger.

Rådgiver
Norconsult har vært engasjert i fornyelsen av Stabekk stasjon og prosjekteringen av nye Høvik stasjon i Bærum.

– Vi er svært stolte over å ha vært med på å lage to så flotte togstasjoner i vårt nærområde. Det er et stort fokus på gode samferdselsløsninger for fremtiden. Kollektivknutepunkter og tilgjengelighet til offentlig kommunikasjon er viktige forutsetninger for befolkningsvekst og miljøet, sier Lars-Petter Nesvåg, som har vært Norconsults oppdragsleder for Høvik stasjon.

Begge stasjonene er universelt utformet og skal gi reisende en positiv og trygg opplevelse. Snøsmelteanlegg på plattformene er basert på jordvarme. Flotte arkitektoniske detaljer og materialer gir oversiktlige og godt opplyste områder å ferdes i.

– Norconsult har bidratt i prosjektene med tverrfaglig kompetanse. Jeg vil spesielt rose det tette samarbeidet med Jernbaneverket og de gode helhetsløsningene for begge stasjonene. Det er lagt ned en betydelig innsats i å løse store tekniske utfordringer med VA-anlegg og føringsveier i grunnen, i tillegg til konstruksjonene. Vi håper stasjonene, som vil få hyppigere avganger enn før, vil være så attraktive og tilgjengelig at folk velger å ta toget, sier Nesvåg. På oppdraget med fornyelsen av Stabekk stasjon har Norconsult prosjektert alle fag unntatt jernbaneteknikk, som Jernbaneverket selv har hatt ansvaret for. De har vært prosjektrådgiver for detalj- og byggeplan for oppdraget med ny stasjon på Høvik.