Fra venstre Audun Holtet, Elisabeth Enger, Ketil Solvik-Olsen og Lars Grimen Aas. Foto: JernbaneverketElisabeth Enger ønsker toget velkommen. Foto: JernbaneverketFoto: JernbaneverketOrdfører i Stange Nils Amund Røhne takker prosjektet og ønsker velkommen til videre utbygging i Stange. Foto: JernbaneverketRundt 150 gjester samlet seg til servering og taler på Langset etter at snora var klippet. Foto: JernbaneverketSamferdselsministeren ønsker lokfører Bjørn Andreassen god tur videre til Lillehammer. Foto: Jernbaneverket

Åpnet dobbeltsporet på Dovrebanen

Lørdag ble den offisielle åpningen av det nye dobbeltsporet mellom Langset og Kleverud gjennomført.

Dobbeltsporet på Dovrebanen langs Mjøsa offisielt ble åpnet av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Litt over 13:30 rullet et rutetog til Lillehammer inn på det nye dobbeltsporet og ble ønsket velkommen av norske flagg og rundt 150 gjester. Sist det var høytidelig åpning av jernbane i området var i 1880. I 135 år har den gamle jernbanetraseen har vært lik, fram til togtrafikken tok i bruk de 17 ferske kilometerne med dobbeltspor 1. desember.

Strekningen mellom Langset i Eidsvoll og Kleverud i Stange (syd for Espa) er et viktig bidrag til bedre punktlighet og mer fleksibel trafikkavvikling på Dovrebanen fra første dag med drift på to spor. Hva reisetid angår, må flere dobbeltsporstrekninger bygges ferdig før den fulle gevinsten kan hentes ut. Når dobbeltspor står ferdig helt fram til Hamar i 2024, vil de raskeste togene bruke under én time på strekningen Hamar-Oslo.

Snora ble holdt av Audun Holtet og Lars Grimen Aas, signalingeniører i Jernbaneverket – i anledning av at Fellesprosjektet E6-Dovrebanen er første strekning som tar i bruk det splitter nye signalanlegget fra Thales her til lands.

Etter snorklippingen samlet gjestene seg til mottakelse på Langset, med taler og servering av lapskaus og marsipankake. 

- Dette er en merkedag. I dag åpner vi den første InterCity-strekningen med nytt dobbeltspor på Dovrebanen. Passasjerer og godstransportører kan nå glede seg over 17 kilometer med nytt dobbeltspor som gir flere fordeler. Jeg vil trekke fram et bedre togtilbud, økt komfort for de reisende, bedre punktlighet og bedre trafikkavvikling. Etter hvert som dobbeltsporet blir forlenget i nord og sør vil vi også oppnå store reduksjoner i reisetiden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Jeg vil gjerne trekke fram det gode samarbeidet som Jernbaneverket og Statens vegvesen har hatt i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. De to etatene har samarbeidet om både detaljprosjektering og utbygging. Det har vært utfordringer underveis, men store kostnader er spart ved å bygge vei og bane samtidig, anslagsvis om lag 400 millioner kroner totalt, sier samferdselsministeren.

Utbyggingsarbeidet på jernbanedelen av Fellesprosjektet startet sommeren 2012. Det 17 km lange dobbeltsporet har kostet om lag 4,5 milliarder kroner: Maksimalt tillatt hastighet er 200 km/timen

- Regjeringen er opptatt av å holde trykket oppe i InterCity-utbyggingen. Allerede påbegynte prosjekter gjennomføres med rasjonell framdrift. For å sikre at det blir mulig å stikke spaden i jorda så snart som mulig, prioriterer vi rekordmye midler til planlegging av nye InterCity-strekninger. Arbeidet med å planlegge strekningene sør og nord for det nye dobbeltsporet pågår for fullt. Fram til Hamar skal det være sammenhengende dobbeltspor i 2024, sier Solvik-Olsen.