Illustrasjon: Statens vegvesen

Implenia og M3 med millionkrav til Vegvesenet

Avisa Nordland mener å ha avdekket et krav om 180 millioner kroner etter sluttoppgjøret for Vågstrandstunnelen i Rauma.

Avisa Nordlandskriver i en artikkel på sine nettsider at den Bodø-baserte entreprenøren M3 Anlegg, ifølge kilder, krever rundt to tredeler deler av de 180 millioner kronene hovedentreprenør Implenia vil ha etterbetalt fra Statens vegvesen etter Vågstrandstunnelen-byggingen.

Prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen bekrefter overfor avisen at det er uenighet om sluttoppgjøret etter arbeidene med Vågstrandstunnelen i Møre og Romsdal.

– Partene har vært i møte om beregningene av medgåtte masser. Det er også en rekke andre tilleggskrav, men det pågår ikke forhandlinger per i dag, opplyser Brudeseth.

M3 Anlegg vant tunnelkontrakten i et arbeidsfellesskap med nå Implenia-oppkjøpte Bilfinger, og det opprinnelige anbudet lød på 352 millioner kroner før merverdiavgift.

Selve veianlegget ble overlevert innenfor fristen rett før jul 2014, og veiforbindelsen er tatt i bruk.

Brudeseth ønsker, i likhet med M3 Anlegg-direktør Lasse Nilssen, ikke å kommentere størrelsen på kravet i sluttoppgjøret til Avisa Nordland.

Administrerende direktør i Implenia Norge, Petter Vistnes, ønsker heller ikke å bekrefte eller avkrefte størrelsen på kravet, heter det i artikkelen.

Implenia og M3 Anlegg har frist til 1. februar med å ta ut stevning.

Tresfjordbrua og Vågstrandtunnelen dekker strekningen Tresfjord i Vestnes kommune og Åndalsnes i Rauma kommune. Totalkostnaden for Vågstrandstunnelen med tilførselsveier skal være på rundt 550 millioner kroner inklusiv merverdiavgift og byggherrekostnader.

Hele prosjektet har en total kostnadsramme på 1,7 milliarder kroner, opplyser Statens vegvesen.

Les mer om prosjektet her.