Et gigantprosjekt avsluttes - et nytt startes opp

Fellesprosjektet E6 Dovrebanen nærmer seg nå for alvor en avslutning med åpningen av jernbanedelen i prosjektet lørdag. Dermed er det første gigantiske samarbeidsprosjektet mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket i ferd med å ferdiggjøres. Samtidig som man nå er i ferd med å bli ferdig langs Mjøsa starter en ny gigantutbygging på Ringerike.

Store deler av samarbeidsmodellen fra Fellesprosjektet tas nå videre til E16 Ringeriksbanen. Snart lyser de to statlige byggherrene ut rådgiveroppdrag for denne gigantutbyggingen. Man skal nå starte opp reguleringsplanleggingen og detaljplanleggingen. Dette er et arbeid som gjennomføres av de to etatene i fellesskap – ettersom hele Ringeriksbanen fra Sandvika til Hønefoss, og den delen av E16 som bygges samtidig, vil inngå i ett felles prosjekt. Dette gjelder trolig strekningen på E16 fra Kroksund til Hønefoss. De andre delen av E16 vil Statens vegvesen kjøre som et veiprosjekt for seg selv (del 2). Jernbaneverket opplyser torsdag at de har hovedansvaret for fellesprosjektet mens Statens vegvesen har ansvaret for veidelen - del 2.

Som kjent er dette prosjektet meget velkommen i Ringeriksregionen og vil kunne gi en helt ny dimensjon til området. Man vil nå enkelt kunne bo i og rundt Hønefoss, og samtidig jobbe i Oslo eller nærområdene rundt. Dette vil selvsagt også gi en betydelig kortere reisevei mellom øst og vest, både for togpassasjerer og bilister. Sikkerhetsaspektet er selvsagt også en viktig del av utbyggingen.

Samferdselsdepartementet har vært klare på at de ønsker en rask fremgang i arbeidet med E16 og Ringeriksbanen, og for å unngå unødvendige forsinkelser, har regjeringen bestemt at prosjektet planlegges etter statlig plan.

Det at de to store statlige byggherrene samarbeider i planleggingsfasen er selvsagt en stor fordel og man vil kunne hente mange synergier på denne måten å arbeide. Kompetansemiljøene vil kunne dra veksel på hverandre, noe som burde kunne åpne både for en raskere og mindre ressurskrevende prosess. Det at man samarbeidet såpass tett på E6 Fellesprosjektet vil forhåpentligvis også gi noen synergier i arbeidet som nå virkelig er i ferd med å starte på Ringerike.

Målet er at man skal få en byggestart allerede i 2019, og det tidspunktet tilsier en rask oppbygging av prosjektorganisasjonen og ikke minst at planarbeidet går som forventet. Det er ikke mye å gå på om man skal nå denne tidsfristen.

Prosjektet er anslått å koste rundt 26 milliarder kroner og skal være ferdig i 2024.