Gisli Gudjonsson og Gunnar Eiterjord feirer.

Marti-leder får verdensrekord i bursdagspresang

Når 350 kubikk fjell ble sprengt 289,5 meter under havoverflaten i Ryfylketunnelen klokken 17 i onsdag ettermiddag, fikk Marti IAV-prosjektleder Gisli Gudjonsson verdensrekord på bursdagen.

Aldri før har en undersjøisk veitunnel nådd så dypt, og Gudjonsson skjuler ikke at han er stolt over verdensrekorden.

– Det er klart at det er morsomt å være grensesprengende, og ekstra gøy er det at dette skjer på bursdagen min, sier Gudjonsson (41) til Byggeindustrien.

Todelt entreprise

Den sveitsiske entreprenøren Marti IAV startet tunneldrivingen fra Solbakk på Tau i Rogaland i august 2013. Nå har selskapet sprengt 4,4 kilometer av den totalt 7,9 kilometer lange og dype entreprisen. AF-Gruppen har den andre delen av tunnelentreprisen som er på 5,7 kilometer av den undersjøiske toløpstunnelen.

Et tonn sprengstoff

– Det går med ca. et tonn sprengstoff til salven som dekker 70 kvadratmeter, sier Gudjonsson, som selv vil være inne i tunnelen når den kraftige bursdagssalutten fyres av.

– Men langt unna salven, sier han spøkefullt.

Rogfast blir dypere

– Hvor viktig er det med en slik verdensrekord for dere i Marti IAV?

– Det er viktig for enhver entreprenør å utføre godt arbeid, og når man i tillegg får være med på å sette verdensrekord, er det jo artig. Men rekorder er til for å slettes, og rekorden vi setter i dag vil vare helt til tunnelen under Boknafjorden i Rogfast er et faktum, sier Gudjonsson.

Asfaltering

Han forteller for øvrig at Marti IAV skal asfaltere rundt 1,2 kilometer av veien i tunnelen neste uke.

– Da vil vi ha lagt ca. to kilometer med asfalt her. Ellers er ca. en kilometer med vann- og frostsikring på plass, sier Gudjonsson.