AF-sjef Morten Grongstad ønsker totalentrepriser innen samferdselsutbygging velkommen, men han frykter at rådgiverkapasiteten blir en flaskehals hvis for mange entreprenører kjemper om de samme prosjektene. Foto: Christian Aarhus

AF-sjefen: Frykter rådgiverkapasiteten blir en flaskehals

Konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen mener rådgiverkapasiteten kan bli en flaskehals når antallet totalentrepriser i markedet øker.

Både Statens vegvesen, Nye Veier AS og Jernbaneverket ønsker å bruke mer totalentrepriser når store vei- og jernbaneoppgaver skal gjennomføres i årene som kommer. AF-sjef Morten Grongstad er positiv til bruk av totalentrepriser, men han ber byggherrene være oppmerksomme på at rådgiverkapasiteten fort kan bli en «brems» i verdikjeden når en rekke norske og utenlandske entreprenører skal konkurrere om de samme prosjektene.

– Vi tror det er både nyttig og bra at entreprenørene, i samarbeid med en rådgiver, får muligheten til å konkurrere på blant annet løsningsvalg og utforming, men vi frykter at rådgiverkapasiteten blir en flaskehals hvis for mange entreprenører skal regne på den samme jobben og dermed forespørre det samme rådgiverkorpset, sier Grongstad til Byggeindustrien.

Prekvalifisering

AFs konsernsjef tror konsekvent bruk av prekvalifisering med 3-5 aktører med i konkurransen, kan være løsningen for å dempe presset på rådgiverbransjen.

– Prekvalifisering vil ikke bare skjerme rådgiverbransjen, det vil også sørge for at man har med aktører som er kapable til å løse oppgaven, og ikke minst vil prekvalifisering begrense antallet entreprenører som bruker masse penger og ressurser på oppdrag de aldri får, sier Grongstad.

Han advarer også imot at klondyke-tilstander i rådgiverbransjen kan føre til dårligere gjennomsnittskvalitet på rådgivertjenestene.

– Generelt er den norske rådgiverkompetansen god, men all vare som overetterspørres vil etter hvert få et tilbudsproblem. Etter mitt syn er det allerede knapphet på erfarne og gode rådgivere i det norske markedet og det kan bli en utfordring den dagen etterspørselen etter rådgivere øker, understreker Grongstad.

Er oppmerksomme

Bettina Sandvin, leder for byggherreseksjonen i Statens vegvesen, er oppmerksom på problemstillingen Grongstad skisserer.

– Vi har signalisert ut til markedet at vi ønsker å bruke flere totalentrepriser, men jeg tror vi må være oppmerksomme på at vi ved bruk av flere totalentrepriser kan komme i en situasjon der rådgiverselskapene kan få kapasitetsproblemer, sier hun.

God kapasitet i dag

Sandvin understreker at Statens vegvesen per dags dato opplever rådgiverkapasiteten som god og det er også i stor grad bra konkurranse om rådgiveroppdragene, spesielt ved de største prosjektene. Hun erkjenner imidlertid at dette kan endre seg betydelig når bevilgningene til veibygging økes ytterligere og de i tillegg velger å kjøre flere store prosjekter som totalentrepriser.

– Store totalprosjekter vil legge beslag på mye prosjekteringsressurser og det kan skape utfordringer spesielt hvis det er flere konkurranser som går parallelt, påpeker Sandvin.

– Entreprenøren må få de beste

Michael Bors, direktør for leverandør og marked i Jernbaneverket, ser også at det kan bli en utfordring for rådgiverbransjen å håndtere et økende antall tilbudsprosesser knyttet til totalentrepriser.

Dersom «alle» regner på de samme jobbene, gjerne med eksklusivitetsavtaler, vil det fort kunne bli kapasitetsutfordringer dersom flere prosjekter har parallelle tilbudsprosesser, sier Bors.

Han ser også visse utfordringer ved at rådgiverne tidlig i prosessen må velge om de skal jobbe for byggherre eller entreprenør.

– Dette kan bidra til å redusere kapasitet tidlig i prosessen, men vår oppfatning er at de dyktigste rådgiverne bør være på entreprenørens hånd i totalentrepriser ettersom det er der kompetanse og kapasitet er mest kritisk for et vellykket prosjekt, vektlegger Bors.

Vil begrense antallet prekvalifiserte

Jernbaneverket ser ifølge Bors på mulighetene for å begrense antallet prekvalifiserte tilbydere i større totalentrepriser slik at kapasiteten sikres.

Bettina Sandvin vil også se på ulike tiltak Statens vegvesen kan iverksette for å sikre at det er nok rådgiverkapasitet i markedet.

– Det går an å se på mekanismer som begrenser prosjekteringsomfanget i tilbudsfasen. I tillegg kan vi selvsagt prøve å unngå at flere store oppdrag kommer samtidig. Det er imidlertid meget vanskelig å få til en helt jevn tilgang med en så stor portefølje som vi har, sier Sandvin.

RIF: - Ubegrunnet

- Jeg vil hevde at bekymringen rundt rådgiverkapasiteten er ubegrunnet, sier administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i RIF.

- Det er faktisk god kapasitet innen samferdsel i det norske rådgivermarkedet, i tillegg har rådgiverselskapene kapasitet å hente inn fra både søsterfirmaer, moderfirmaer og andre samarbeidsfirmaer i utlandet,  hvis det skulle være behov for det, sier hun.

Hun ser at det ved flere store totalentrepriser kan bli tøffere kamp om de beste rådgiverne, men har problemer med å se at rådgiverkapasiteten kan bli en flaskehals i verdikjeden.