Arkivfoto: Ådne Homleid

Offisiell åpning av dobbeltsporet langs Mjøsa lørdag

Tirsdag 1. desember ble 17 kilometer med nytt dobbeltspor åpnet for togtrafikk mellom Langset i Eidsvoll og Kleverud i Stange, men den offisielle åpningen arrangeres kommende lørdag.

Lørdag 12. desember er det tid for den offisielle åpningsseremonien. Da kommer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til prosjektet for å klippe snor foran et nordgående rutetog som gjør et kort stopp på det nye dobbeltsporet i den store begivenhetens anledning.

Dermed er det gamle svingete enkeltsporet fra 1880 erstattet av moderne dobbeltspor for 200 km/t.

Det er første parsell på Dovrebanen som nå har fått dobbeltspor. Den nye strekningen langs Mjøsa går fra Langset rett nord for Minnesund til Kleverud like sør for Espa. Utbyggingen er gjennomført som et felles prosjekt for Dovrebanen og E6 der Jernbaneverket og Statens vegvesen har hatt felles prosjekt- og byggeledelse.

Klokken 02.30 tirsdag 1.desember åpnet Dovrebanen for trafikk på den nye strekningen etter en måned med omfattende arbeider for å legge om banen fra gammel til ny trasé. I perioden er det bygget nye spor og kontaktledning der den gamle banen krysset gjennom den nye traséen, det nye signalanlegget er koplet til og det er utført omfattende målinger, tester og justeringer før den avsluttende funksjonskontrollen.

– Vi er godt fornøyd med resultatene fra tester og kontroller så langt, forteller Jernbaneverkets prosjektleder for fellesprosjektet E6/Dovrebanen, Anne Braaten.

– Noe er det selvsagt å rette på og følge opp, men i forhold til den reviderte tidsplanen ser alt ut til å gå bra, sier hun.

Fra 1. desember er det blitt en mer fleksibel trafikkavvikling på den tett trafikkerte Dovrebanen langs Mjøsa. Strekningen har stor trafikk med intercitytog, fjerntog og ikke minst stor godstrafikk. Nå kan togene møtes hvor som helst på dobbeltsporstrekningen.

– Men det er først når vi får sammenhengende dobbeltspor både sør og nord for denne strekningen at vi virkelig får tatt ut den store gevinsten, sier Anne Braaten. Slik er det med jernbanebygging, det krever lange sammenhengende strekninger før reisetiden og kapasiteten virkelig tar av, sier hun. Med de planene som nå er vedtatt for intercityutbyggingen skal reisetiden Oslo – Hamar komme under timen i 2024 når dobbeltsporet blir sammenhengende hele veien.

Fellesprosjektet E6/Dovrebanen består av 17 kilometer ny jernbane og 22 kilometer firefelts motorveg. I prosjektet inngår også 18 kilometer med ny lokalveg og ny turveg langs Mjøsa på den gamle jernbanetraseen. Det er bygd tre vegtunneler med to tunnelløp på til sammen 3,5 kilometer og det er bygd tre jernbanetunneler på til sammen 4,7 kilometer. Anlegget omfatter 27 store konstruksjoner som bruer, betongtunneler, underganger og støttemurer. Samlet kostnadsramme er 11,7 milliarder kroner, hvorav jernbanen utgjør 5,3 milliarder.
Arbeidene har vært delt opp i tre parseller. Langset – Brøhaug med Hæhre Entreprenør AS, Brøhaug – Strandlykkja med Veidekke/Hochtief som entreprenør og Strandlykkja – Kleverud/Labbdalen med Hæhre Entreprenør AS. Jernbanetekniske arbeider er utført av Infranord Norge AS (spor og kontaktledning), Eltel Networks (tele og elkraft) og signalanlegget er levert av Thales Norway gjennom Jernbaneverkets rammeavtale.