- Dette er en håpløs Ole Brumm-tankegang. En parallell tog- og veisatsing vil gjøre passasjergrunnlaget til jernbanen mindre. Det vil dessuten "spise opp" klimagevinsten man kunne fått fra at folk valgte toget framfor å kjøre bil, sier 2. nestleder i Natur og Ungdom, Gaute Eiterjord
For dagens E16 mener Natur og Ungdom at man må sikre veien, men uten å utvide kapasiteten:
- Dagens E16 kan rustes opp med midtrekkverk og andre trafikksikkerhetstiltak. Man vil få tilstrekkelig med transportkapasitet gjennom dobbeltsporet, ettersom jernbane er en langt mer arealeffektiv måte å transportere på enn en bilvei, fortsetter Eiterjord.
- Dessuten har både Stortinget og Hordaland fylke vedtatte mål om å få ned utslippene fra transportsektoren. Å bygge ut veien henger da ikke på greip.
Natur og Ungdom støtter derfor K3 eller K4, men ikke de alternativene som går ut på å bygge ut kapasiteten på E16. Organisasjonen er veldig positiv til nytt dobbeltspor og kortere reisetid mellom Voss og Bergen, og at Bergensbana blir kortet ned.
- Nøkkelord
- Anlegg