Flyseteavgiften – et anslag også mot byggenæringen

Den famøse flyseteavgiften eller «flyposeavgiften» om man vil som budsjettkameratene vedtok i en sen nattetime forleden, vil også ramme byggenæringen. Hver eneste uke reiser tusenvis av pendlere i bygg og anlegg ut til og fra prosjekter landet over. Mange av disse arbeiderne kommer fra utkant-Norge. Distriktene er derfor den store taperen i denne saken i dobbelt forstand.

De politikerne som presset gjennom dette forslaget, kan umulig ane konsekvensene. Det blir fremstilt slik at dette gjelder kun en ekstra avgift på 88 kroner pr. billett, men for alle som reiser kan avgiften bli langt dyrere enn det. Dersom man reiser på flere strekninger, og dersom man også må bytte flyselskap, kan avgiften for en familie fort føre til at flybilletten blir både ett og to tusen kroner dyrere. Og for den som reiser til og fra distrikts-Norge, vet at flyprisene i utgangspunktet er høye. Svært høye. Det at flyprisene er lave er en sannhet med mange modifikasjoner.

Og for selskapene i byggenæringen som har store kontrakter rundt om, kan dette over år bety millioner av kroner i ekstra kostnader.

Flyselskapene har allerede økt prisene sine på grunn av dette meningsløse forslaget. Mange flyselskap sier også at flyruter kan bli kuttet. Med et dårligere rutetilbud har politikerne virkelig lagt egget. Går det som skeptikerne tror, kan en flyplass som Rygge bli lagt ned. Da vil mer enn tusen arbeidsplasser i Østfold gå tapt.

Støttepartiene til Regjeringen med Venstre i front kjemper nå en tøff kamp for å hindre at de mister enda flere stemmer til De Grønne. Da gjelder det å overby hverandre i «miljøvernsaker». Men dette er marginale partier som beveger seg rundt sperregrensen – og de skal altså sette dagsorden. Dette er symbolpolitikk.

Forleden var jeg i Bergen og hvem andre enn MDGs Rasmus Hansson reiste med fly. Han snakker varmt om toget, men tar flyet. Det er kanskje dette som kalles dobbeltmoral.

Politikerne må lære seg at det er fortsatt er mange områder i Norge hvor det ikke går tog. Skal man reise over lengre avstand er fly det eneste realistiske kommunikasjonstilbudet for veldig mange nordmenn.

Daglig kommer det nå frem argumenter som viser hvor meningsløst dette forslaget er. Kostnadene med å innføre denne seteavgiften (les ekstraskatten) kan bli svært kostbar både for folk flest, for bedriftene og for samfunnet.

Men dette synes ikke å anfekte de politikerne som skal få et statsbudsjett til å gå opp. Hjertesaker betyr mer enn hva som tjener land og folk best.

I en tid hvor næringslivet må nedbemanne og hvor kostnader kuttes overalt for å få bedriftene til og overleve, legger altså en regjering fra Høyre og Fremskrittspartiet frem et forslag som legger sten til byrden. Dette reagerer nå mange velgere sterkt på. Det er greit å lage slike vedtak for folk som ikke betaler flybillettene sine selv. Men politikerne må for all del ikke glemme at de er valgt av folket.

Den beryktede poseavgiften forsvant som dugg for solen. VG skriver at denne flyseteavgiften kan forsvinne på samme måte. La oss håpe det.