Fra Kjørbo-prosjektet. (Foto: Snøhetta)

Tidlig involvering av brukeren

Tonje Frydenlund leder Snøhettas Oslokontor. Som leder av et arkitektkontor er hun spesielt opptatt av brukerperspektivet. Mandag snakker hun om nettopp det i luke 7 i Bygg21s julekalender - Reisen til Byggestjernen

Faktaboks

Snøhetta

Snøhetta er en et norsk arkitektselskap som opererer i internasjonale markeder i 7 ulike land, med 180 ansatte fra 30 ulike nasjonaliteter.

Snøhetta ble opprettet i 1989, og har siden den tid gjort seg verdenskjent for urban design, arkitektur, landskapsarkitektur, interiørarkitektur og merkevaredesign.

Powerhouse

Powerhouse er et samarbeid om plusshus. Samarbeidet består av Entra Eiendom, entrepenøren Skanska, arkitektkontoret Snøhetta, miljøstiftelsen ZERO, aluminiumselskapet Hydro, aluminiumsprofilselskapet Sapa og rådgivningselskapet Asplan Viak.

Powerhouse har allerede realisert ett plusshusprosjekt, rehabiliteringen av Powerhouse Kjørbo i Sandvika. Nå jobbes det med å utvikle et nytt energipositivt kontorbygg på Brattørkaia i Trondheim.

- Vi er opptatt av å få til en dialogbasert prosess. Ved å jobbe tett sammen med alle partene i et byggeprosjekt får vi til enda bedre resultater. Brukeren må også inn i tidlig fase, og det er noe av det jeg ønsker å fremme i dagens luke, forklarer Frydenlund.

I Snøhetta har de tro på at dialog kan gi andre og mer spennende løsninger enn hvis man kun svarte rett av en kravspesifikasjon.

- Ved hjelp av tidlig involvering kommer man helt ned til kjernen av hva som er brukerens behov. I et tett samspill kan man utfordre hverandres ståsted, og påvirke hverandre til å finne et annet og bedre svar enn det man trodde var mulig når man stilte spørsmålet, fortsetter hun.

Samspill i fokus

Fra arbeidet i Snøhetta har hun god erfaring med tett samspill, deriblant i forbindelse med rehabiliteringen av Entras kontorbygg for Asplan Viak på Kjørbo, et av Snøhettas Powerhouse-prosjekt.

- Når man utformer bygg, og kanskje særskilt ambisiøse miljøbygg, er det utrolig viktig å kunne inkludere brukeren i prosessen. Vi må jobbe tett på, for våre oppgaver er ikke bare å respondere på en skrevet kravspesifikasjon. Vi må virkelig forstå brukerens behov for å jobbe frem gode arkitektoniske løsninger, fortsetter hun.

En annerledes julekalender

I luke 7 i Bygg21s julekalender deler Tonje sine erfaringer med brukernes perspektiv. Julekalenderen, med navn Reisen til Byggestjernen, er lagt opp som en helt ny form for kurs som skal undervise hele Norges byggenæring.

- Reisen til Byggestjernen kurser deg i fasenormen Neste Steg – et felles rammeverk som beskriver en byggeprosess fra start til avvikling, og hvilke leveranser og ansvarsfordeling du trenger i hvert steg, forklarer Sverre Tiltnes, leder for Bygg21.

Kurset gir små læringspakker hver dag. Hver desembermorgen kan man åpne en ny læringspakke, og svare på enkle spørsmål om fasenormen.

- I en travel hverdag kan det være vanskelig å få tid til å prioritere kursing. Derfor bestemte vi oss for å lage 24 minikurs med små daglige læringspakker, som alle kan ta seg tid til. Reisen til Byggestjernen er et lavterskelkurs man kan gjennomføre over morgenkaffen, på toget eller fra sofakroken. Dette er årets hyggeligste kurs, sier Tiltnes.

Innholdet i kalenderen inneholder et læringspunkt og et underholdende element, i form av en video eller morsomt bilde. I videoene får du høre fra fremtredende bransjeprofiler, som deler av egne erfaringer.

- Det er klart at det de fremtredende bransjeprofilene, som Tonje, er viktige for å fremme julekalenderen og Neste Steg. Oppslutningen har så langt vært fenomenal. Kurset har tiltrukket seg over 1.000 deltakere, og det ligger an til å bli enda flere. Vi ser fram til fortsettelsen, avslutter Tiltnes.

Se Tonje Frydenlund fortelle mer i dagens luke og meld deg på Reisen til Byggestjernen her: https://bygg21.digitaljulekalender.no/

Reisen til Byggestjernen arrangeres i samarbeid med Byggeindustrien/bygg.no.