Strindheimtunnelen er den aller første tunnelen i Norge som har tatt i bruk termiske kamera for optimal hendelsesdeteksjon.

Norges første tunnel med varmedeteksjon av trafikkbildet

Aventi har utstyrt Strindheimtunnelen med seks termiske kamera for optimal hendelsesdeteksjon ved kompliserte lysforhold.

Tradisjonell hendelsesdeteksjon ved bruk av optiske kamera har sine svakheter. I den nye Strindheimtunnelen er det kompliserte lysforhold i portalåpningene, noe som har ført til mange feilalarmer til Vegtrafikksentralen (VTS).

Feilalarmene må kvitteres ut, og i verste fall kan en feilalarm avlede oppmerksomheten fra en reell hendelse. Hyppige feilalarmer kan også svekke tilliten til AID (Automatic Incident Detection) systemet, og gjøre at responsen på feilalarmer blir redusert.

- Da mister vi hensikten med å ha et godt AID-system, og det er utfordrende, sier Jo Forren, byggeleder elektro ved Statens vegvesen, Region midt i en pressemelding fra Aventi.

I Strindheimtunnelen ble løsningen på problemet å installere seks termiske kamera. Disse kameraene fanger opp varmestråling (IR) og leverer en varmesignatur som danner et bilde i stedet for et vanlig optisk bilde. Varmestrålingen fanges opp uavhengig av lysforhold, tåke og eventuell røykutvikling.

Det er installert to kamera i hver tunnelmunning, og to inne i tunnelen som skal dekke problemområdene som tidligere genererte feilalarmer.

Aventi har ansvaret for SRO, AID og elektroinstallasjon i tunnelen, og tok initiativ for å løse problemet med feilalarmene. Den integrerte teknologien som nå er installert i Strindheimtunnelen var ikke tilgjengelig da tunnelen ble bygget. Selve kamerateknologien fra belgiske FLIR var på markedet, men ikke med AID-integrasjon.

- Strindheimtunnelen er den aller første tunnelen i Norge som har tatt i bruk denne teknologien, forteller Admir Bitanga, teknisk leder i Aventi.

På verdensbasis er det kun et fåtall tunneler som bruker termiske kamera i en AID-løsning.

Forren sier han har tro på at termiske kamera er en av fremtidens teknologier for automatisk hendelsesdeteksjon.

- Det er verdifullt for oss å få erfaringsdata på dette, fastslår Forren.