Bokn fikk opp farten

Byggeindustrien skrev nylig om en reguleringsplan for Rogfast-utbyggingen som ble trenert av Bokn kommune i Rogaland – til stor frustrasjon for prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen. Nå har kommunen fått fart på seg.

Tirsdag vedtok nemlig Bokn kommune to reguleringsplaner, og prosjektet er et steg nærmere oppstart. Til alt overmål var vedtaket i kommunen enstemmig. Det viser at det hjelper å si fra på måten Espedal valgte å gjøre. Da ble det fart i sakene, politikere på høyt nivå engasjerte seg, noe som tydeligvis gjorde sitt til at de kommunale beslutningstakerne snudde seg rundt.

Rogfast-prosjektet strekker seg fra Harestad i Randaberg kommune til Laupland i Bokn kommune i Rogaland, og her skal verdens lengste undersjøiske veitunnel – Boknafjordtunnelen – på 26,7 kilometer bygges.

Det er selvsagt uheldig at en kommune kan trenere et prosjekt av stor både regional og nasjonal betydning. Totalt skal det investeres 14,5 milliarder kroner i dette prosjektet – og det står dermed for en enorm verdiskapning både i planlegging, bygge- og driftsfasen – så man kan ikke se på at en part alene kan forsinke denne typen prosesser.

Lokal medbestemmelsesrett er selvsagt viktig, og en utbygging av denne typen vil ha stor betydning for nærmiljøet. Likevel må slike nasjonale gigantanlegg ha en viss forutsigbarhet. Om ikke Bokn kommune selv hadde tatt grep, hadde nok sentrale myndigheter kommet kjapt på banen. Som kjent er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen relativt positiv til statlige planer.

Vi har stor forståelse for at prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen følte behov for å si fra at slik kan vi ikke ha det – og det er derfor positivt at han er tilsvarende glad for at vedtaket nå endelig kom. Dette prosjektet vil gi en enorm vitamininnsprøyting til hele nærområdet, noe tydeligvis også Bokn kommune selv også nå har innsett.