Siden starten har drøyt 40 prosjekter med NCC PermaVej blitt gjennomført i Danmark. Her fra en demonstrasjon i Odense i Danmark. Foto: Krullfoto.dk

Utvikler smarte veier for et barskt klima

Flere oversvømmelser fikk NCC Roads i Danmark til å tenke i nye baner. De har derfor utviklet NCC PermaVej som skal være et mer vanntilpasset veibelegg.

NCC PermaVej

NCC PermaVej er et veibeleggsystem som består av to lag. Nederst legges det vanngjennomtrengelige steinmaterialet NCC DrænStabil. Øverst legges et steinbelegg eller en gjennomtrengelig asfalt som slipper gjennom regnvann. Resultatet blir et veibelegg som slipper gjennom vann 30 prosent raskere enn et vanlig veibelegg.

– I 2011 opplevde vi flere skybrudd i København. Oversvømmelsene ødela både hus og biler, og ble veldig kostbare. Det var da vi for alvor innså at noe måtte gjøres, forteller salgssjef Michael Brask i NCC Roads i Danmark.

I forbindelse med oversvømmelsene tok NCCs kunde IBF kontakt med Michael Brask. De hadde funnet en ny type steinbelegg og lurte på om NCC var interessert i å utvikle et bærende lag for gatesteinen i samarbeid med dem.

– Resultatet ble NCC DrænStabil, et vanngjennomtrengelig materiale som kan brukes under asfalt og steinplater. Det dannet grunnlaget for det som i dag er NCC PermaVej, forklarer Brask.

Med NCC PermaVej skal regnvannet renne fortere ned i grunnen.

– Det letter et allerede hardt belastet overflatevannsystem i byene og reduserer faren for oversvømmelser. Per dags dato er NCC Roads den eneste i Danmark som kan tilby dette produktet, heter det i en melding fra selskapet.

– Det har nå gått noen år, og NCC PermaVej begynner å bli et velkjent begrep som konkurrentene kjenner til og stadig flere kunder spør etter. Med klimaendringene vil skybrudd bli et stadig vanligere fenomen, og vårt produkt er en løsning på problemet, mener han. Hittil har NCC PermaVej hovedsakelig blitt brukt på mindre arealer, men nå starter de forsøk med større veier. Aalborg by, som har opplevd store problemer med oversvømmelse, har nettopp lagt en ordre på opprustning av 12 000 kvadratmeter vei.

– Det er vårt hittil største prosjekt, og jeg gleder meg til å ta fatt på det. Oppdraget viser at mange har tro på produktet, og jeg ser store utviklingsmuligheter i fremtiden, sier Brask.

NCC Roads i de sørlige delene av Sverige og Norge har også begynt å undersøke muligheten for å benytte NCC PermaVej. Så lenge produktet brukes i klimaer der temperaturen sjelden faller under null, kan det brukes på alle typer veier.