Det skriverBergensavisenbasert på en artikkel iStavanger Aftenblad. (Aftenblad-artikkelen er bak en betalingsmur.)
Samferdselsministeren sier overfor Aftenbladet at han håper å kunne konkludere før jul, men avisen melder at E134 blir valgt som en av to hovedtraseer.
– Regjeringen går for E134 Haukeli, hevder avisen.
Mandag var alle partier på Stortinget invitert til å drøfte den framtidige hovedveiforbindelen mellom Øst- og Vestlandet.
– Kilder forteller at E134-armen til Bergen ryker dersom valget blir Hardangervidda, selv om Odda-varianten mellom E134 og Bergen kommer desidert best ut hva samfunnsøkonomi angår, skriver Aftenbladet videre.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen opplyser til avisa at det ikke er naturlig med to hovedveier, og at han og Samferdselsdepartementet håper å konkludere før jul.
I januar gikk Statens vegvesen inn for at Hemsedal og Haukeli bør være hovedstamvei mellom øst og vest.
– Vegvesenet var tydelig på at E134, uten tvil, er det alternativet som er mest samfunnsøkonomisk. Gode nyheter for oss i Rogaland, uttaler Roy Steffensen (Frp) til NRK Rogaland.
– Vi gikk til valg på å gå for de mest samfunnsøkonomiske og lønnsomme strekningene. E134 er så klart foran de andre alternativene i vegvesenets sine vurderinger. Jeg blir overrasket dersom vi skulle konkludere annerledes, sier han til statskanalen.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Vei
- Statens vegvesen