Det skriver Jernbaneverket i enpressemeldingpå sine nettsider.
To uavhengige rådgiverteam har i en idéfase sett på hvilke muligheter som åpner seg på «Sjøsiden» når dagens jernbanetrasé legges om og nye Moss stasjon etableres i Nyquistbyen.
Dette er de to parallellprosjektene:
- «Knutepunktutvikling Moss»: Ghilardi og Hellsten Arkitekter / Karres og Brands / Tyrèns
- «Fjordtorvet»: C.F. Møller / Dronninga landskap / Rejlers
Jernbaneverket, ROM Eiendom, Moss kommune, Statens Vegvesen og Østfold Fylkeskommune har evaluert oppdragene, og kommer nå med en rekke anbefalinger i en rapport som nå ligger tilgjengelig på jernbaneverket.no.
Reguleringsplanen legges fram for offentlig ettersyn tidlig i 2016.
Evalueringsgruppen har i første omgang vurdert hvilke ideer fra forslagene som Jernbaneverket skal ta med i den videre planleggingen av nytt dobbeltspor gjennom Moss, heter det i pressemeldingen.
Her er noen av evalueringsgruppens anbefalinger:
- Både Værlegata og Fjordveien bør lede til stasjonen og det bør være inngang til stasjonen fra begge gatene
- Værlegata bør utvikles som en gate med hovedvekt på myke trafikanter. Værlegata kan ende i ett fjordtorg
- Fjordveien bør utvikles med hovedvekt på kollektivtrafikk og bil
- Gatenettet må legge til rette for et effektivt bussrutenett og at bussholdeplassene kommer nært opp til stasjonsinngangene