StartBANKs nye og moderniserte versjon ble presentert på BNLs frokostmøte i dag.

StartBANK med ny og forbedret versjon

Leverandørregisteret StartBANK har ikke bare ny layout; oppgraderingen omfatter en rekke nye og mer brukervennlige funksjoner.

– Dette er en milepæl for oss, innledet adm. dir. Jon Sandnes da nye StartBANK ble lansert på BNLs frokostmøte i dag.

En rekke innkjøperorganisasjoner bruker leverandørregisteret og bransjenettverket som et verktøy til å håndtere leverandørinformasjon til bygg og anlegg, og for å utelukke useriøse aktører.

– Vi representerer en næring som produserer verdier for en kvart milliard i timen, da må ting være på stell og det er viktig at vi vet hvem vi har med på laget. Det er forventning fra samfunnet om at vi som aktører følger spillereglene. Det finnes aktører i dette markedet som har en stor vilje og evne til ikke å følge disse spillereglene, poengtere Sandnes.

– Nye StartBANK har en vesentlig større integrasjon mot Brønnøysundregisteret, ved at vi nå får sanntidsinformasjon direkte derfra. Vi har også skjerpet kriteriene ved at det nå er opplasting av en del dokumenter som ikke er lastet opp tidligere. Brukerne får nå varsel med rødt lys dersom leverandørene ikke har disse i orden. Alle innkjøperne blir oppmerksomme på dette umiddelbart, forteller Carsten Krøger i Achilles som forvalter StartBANK.

StartBANK ble første gang lansert i 2005, og har underveis blitt utviklet for å håndtere stadig nye krav og utfordringer.

– Vi lagde en ny og noe oppgradert versjon for ett år siden. Når vi nå lanserer en ny og fullintegrert versjon er det lenge siden vi gjorde noe så omfattende med systemet. Vi kan vel kalle den StartBANK 2.0, sier Krøger med et smil.

Det er ca. 120 innkjøperorganisasjoner og over 4.500 leverandører som er tilknyttet StartBANK. Det vokser stadig og er blitt et viktig verktøy for myndigheter, offentlig bestillere og leverandører.

– Vi synes selv vi har et bra system, men dersom brukerne ikke er enig er systemet verdiløst. Det siste året er det lagt ned veldig mye tid og ressurser på å innhente og ta hensyn til brukernes ønsker og behov. Så brukerne er absolutt blitt hørt, avslutter Krøger.