<p></p><p>Peab utfører grunn- og betongarbeider på Åsland i underentreprise for  Acciona Ghella JV</p>AF Anlegg sprenger ut fjellhallene hvor TBMene skal monteres.Ski og Oslo står det over de to adkomsttunnelene som skal brukes i forbindelse med drivingen av den cirka 20 kilometer lange jernbanetunnelen.Cirka 800 perosner vil jobbe for AGJV i prosjektet.Prosjektdirektør Fernando Vara Ortiz De La Torre i AGJV r fornøyd med oppstarten av prosjektet.Prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket og prosjektdirektør Fernando Vara Ortiz De La Torre i AGJV.Både norske, italienske og spanske kokker skal sørge for god og variert mat på anlegget.

Bygger tunnelby på Åsland

TBM-kontrakten ved Follobaneprosjektet går inn i et hektisk og spennende år. I januar 2017 skal fire gigantiske tunnelboremaskiner være i drift i prosjektet. (Se bilder).

Acciona Ghella JV (AGJV) flyttet for få uker siden sin prosjektorganisasjon fra Oslo sentrum til anleggsområdet på Åsland. I løpet av det neste året vil Åsland bli forvandlet til en multikulturell tunnelby hvor cirka 1000 personer vil ha sitt daglige virke når de fire tunnelboremaskinene starter sin ferd mot Oslo og Ski ved årsskiftet 2016/2017.

De neste månedene skal det blant annet bygges en egen fabrikk for produksjon av betongsegmenter til den nesten 20 kilometer lange toløpstunnelen, og cirka en kilometer inne i fjellet ved Åsland er AF Anlegg godt i gang med å sprenge ut fjellhallene hvor TBMene skal monteres.

I juni kommer de første TBM-delene til anlegget og i september neste år skal den første TBM-maskinen settes i drift. Planen er at AGJV skal starte en ny TBM hver måned fra september til desember 2016.

– I januar 2017 skal alle TBMene være i drift, opplyser prosjektdirektør Fernando Vara Ortiz De La Torre i AGJV

Stoler på Herrenknecht

Det er den tyske TBM-produsenten Herrenknecht som bygger tunnelboremaskinene. Det er en produsent AGJV har samarbeidet mye med tidligere og som ifølge Torre er meget solide og pålitelige.

– Jeg mener Herrenknecht leverer de beste maskinene til boring i hardt fjell. TBMene er helt nye og de er spesialdesignet for dette prosjektet. Herrenknecht bygger nå fire TBMer samtidig og de ligger så vidt vi vet før skjema i forhold til kontrakten, forteller Torre.

145 meter lange

De fire monstermaskinene som skal drive Follobanetunnelen blir alle cirka 145 meter lange og de veier 2400 tonn. Borehodene har en diameter på 9,96 meter og i alt 71 kuttere i front skal sørge for effektiv fjellknusing når TBMene skal bore seg fremover i hardt norsk fjell.

– Planen er å drive i gjennomsnitt cirka 450 meter per TBM i måneden. Det betyr en drivetid på cirka to år. Med denne type hardt fjell er det også ekstra viktig med skikkelig vedlikehold underveis, sier Torre.

500.000 kubikk betong

Hele ni millioner tonn masser skal tas ut av Follobanetunnelen i løpet av de to årene tunnelløpene bores. Rundt 10-15 prosent av steinmassene skal benyttes til produksjon av cirka 500.000 kubikk betong, som skal gi ikke mindre enn 141.000 prefabrikkerte betongsegmenter. Betongringene som monteres som permanent fjell- og vannsikring parallelt med tunnelboringen, vil bestå av i alt sju betongsegmenter med en tykkelse på 40 centimeter og en lengde på 1,8 meter.

– Alt av betongproduksjon vil foregå på Åsland, opplyser Torre.

Les mer om TBM-kontrakten ved Follobanen og Acciona Ghella JV i Byggeindustrien nr. 18.