Bauhaus inviterer til Black Friday for første gang førstkommende fredag. Også flere andre byggevarekjeder benytter inngangen til julehandelen til å lokke med spesialtilbud. Arkivfoto.

Byggevarekjedene kaster seg på Black Friday-sirkuset

Handledagen Black Friday er i ferd med å feste grepet hos flere av de store byggevarekjedene.

Black Friday

Black Friday har sin opprinnelse i USA og finner alltid sted den siste fredagen i november, dagen etter Thanksgiving.

Black Friday er den største handelsdagen i USA og har røtter tilbake til sekstitallet. Prisene er spesielt lave og åpningstidene er lange.

I USA er denne dagen da de fysiske butikkene har sin store salgsdag mens det i Norge har vært netthandlernes store salgsdag.

Bauhaus er en av byggevarekjedene som kaster seg på Black Friday-trenden for første gang førstkommende fredag.

- Vi syntes dette  er en fin og morsom anledning til å gi våre kunder noen gode tilbud før julen kommer. Med tilbud på alt fra 20 til 40 prosent på utvalgte varegrupper er vi spente på hvordan den første Black Friday på Bauhus vil bli mottatt av publikum,  sier Ragnhild Pettersen i Bauhaus.

Maxbo på nett

Også i Maxbo vil de markere Black Friday, men de vil kun ha spesialtilbud på nett.

- Vi gjorde det for første gang i 2013. Da hadde vi ny netthandelsløsning og langt færre produkter enn nå. Av ulike grunner valgte vi å stå over ifjor, men vi har desto større forventinger for dagen i år, sier kommunikasjonssjef Linda Ege i Maxbo til Byggeindustrien.

De har ikke gått ut med tilbud i forkant av Black Friday, men vil heller overraske kundene på fredag.

- Vi har lagt ut noen små teasere på Facebook, men ikke avslørt hvilke produkter som blir rabattert. Vi har gjort noe sammenlignbart før, og det var svært vellykket, sier Ege.

Julekalender hos Montér

I Optimera- og Montér-systemet markerer de ikke Black Friday i år. Likevel vil byggevarekjeden markere starten på julehandelen tungt med en rekke tilbud utover i desember.

- Vi har valgt å kjøre en julekalender som går live fra og med denne uken. Der vil kundene våre finne forskjellige produkttilbud under hver luke. Lukene kan åpnes en og en, eller alle samtidig, sier markedskoordinator i Optimera og Montér, Patrick Solberg til Byggeindustrien.

- Rabattene vil vareiere, men stort sett vil det være produkter som er relevant i forhold til vintersesongen som ligger bak lukene, legger Solberg til.