Foto: Jan EldegardFoto: Jan EldegardFoto: Ole Henrik Krokstrand

Kandidat til Betongtavlen: Gulli Bru

Gulli Bru, E16 Slomarka-Kongsvinger er en av fire finalister som kan vinne Betongtavlen 2015. Det er i år svært hard konkurranse om denne prisen.

Om Gulli Bru sier juryen:

«I Hedmark går E6 gjennom dype skoger og over langstrakte jorder. Veien går ofte rett fram lenge. Midt mellom Kløfta og Kongsvinger i Sør-Odal går veien over i en myk lang kurve. Her er Gulli Bru. Den er 741 meter lang. Glomma bukter seg vid og renner sakte og blank under slik at broen kan speile seg selv.

Gulli bru er svært elegant og glir helt naturlig inn i landskapet. Når man kjører over føles det som å fly over elva, men det er først fra prammens perspektiv at de nydelige linjene og formene virkelig åpenbarer seg. Dimensjonene på broens deler er store, men den oppleves likevel som svært enkel og lett. Alle konstruksjoner er i betong. Søylene er runde og står parvis i elva. Søylefundamentene er plassert under vann. Dette gjør at søylene ser ut som de vokser direkte opp av vannet, et enkelt og virkningsfullt grep. Det er utrolig vakkert.

Brua er bygget etter lanseringsmetoden, og det er første gang denne metoden er benyttet i større omfang i Norge. Lansering som byggemetode ble valgt av Skanska som hovedentreprenør fordi den var kostnadseffektiv og tidsbesparende i forhold til tradisjonell metode med selvbærende, flyttbart forskalingssystem.

Bruas overbygning har et trapesformet tverrsnitt. Det er høyt og elegant proporsjonert sammen med søylene. Overbygningen av brua bygges seksjonsvis i en produksjonsrigg ved det ene landfestet, og hvor seksjoner på 25,5 m, totalt 30 stk, forskales, armeres, støpes og oppspennes. Etter hvert som seksjonene er ferdige, og utgjør en stadig lengre bru-streng, skyves og jekkes brua suksessivt utover til motsatt landfeste med styring på glidelagere montert på bruas søyler. Ved siste lansering var totalvekten av broa ca. 21.500 tonn, som tilsvarer vekten av 14.000 personbiler.

Dette har åpenbart vært en god prosess, for brua har nydelige overflater som er perfekt støpt uten en eneste flikk. Det er 35.000 kvadratmeter bordforskalet overflate som tilsvarer arealet av ca. 5 fotballbaner. Dette er ingen tradisjonell bordforskaling hvor plankene legges i en etter en, men en systemforskaling hvor det ble benyttet strukturfinér i kassetverrsnittet. Finéren med bordstruktur og riller gir fornemmelsen av de samme dimensjoner og linjer som i en tradisjonell bordforskaling, den er bare jevnere og mer presis. Forskalingen ble gjenbrukt på alle de 30 seksjonene.

Bruas overbygning møter terrenget på en elegant måte inn mot landkarene på begge sider av elva.

Det er også lagt ekstra kjærlighet inn i avvanningen fra brubanen hvor det er designet en kantet stålrenne som tydelig markerer hvor vannet ledes vekk.

De supplerende elementene som ikke er betong, slik som rekkverk og lyktestolper, er også elegant utformet. Dette gjelder spesielt de høye slanke lyktestolpene som er plassert etter samme rytme som søylene.

Den vellykkede gjennomføringen åpner opp for at lansering som byggemetode med fordel også kan benyttes for framtidige store bruprosjekter i Norge.

Gulli Bru er i all sin enkelhet massiv i sin konstruksjon og myk i sin form og et svært godt eksempel på at noe så vanlig som en europaveibru kan løftes til ingeniør- og byggekunst av ypperste klasse. Statens Vegvesen har her vist at et veiprosjekt ikke bare trenger å være et turistveiprosjekt for å vekke positiv oppmerksomhet. Gulli bru er et utmerket forbildeprosjekt for kommende bruprosjekter i denne kategorien både når det gjelder utforming, utførelse og gjennomføring.»

Deltagere i prosjektet:

•Byggherre: Statens vegvesen

• Rådgiver byggeteknikk: Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS

•Hovedentreprenør: Skanska Norge AS

• Rådgiver lansering og temporære konstruksjoner: Stähler + Knoppik GmbH

De andre finalistene til Betongtavlen er E10 rasoverbygg Moskenes, Stormen i Bodø og Kimen i Stjørdal. Alle prosjektene blir presentert på Betongens festkveld i Oslo 3. desember der også vinnerprosjektet mottar Betongtavlen for 2015.