Et enormt ansvar

Fredag ble det kjent at Kåre O. Malo er utnevnt som sjef for Saint-Gobains Building Distribution Sector Worldwide, med ansvar for ca. 60.000 ansatte og en omsetning på rundt 180 milliarder kroner. Med det er han en av de norske næringslivledere med mest ansvar og størst suksess i internasjonalt forretningsliv.

Malo har frem til nå vært områdesjef for Norden, Baltikum, Polen og Sveits for Saint-Gobain-systemet, som er et av verdens aller største selskaper innen byggevaresektoren – med en total omsetning på godt over 40 milliarder Euro og 185.000 ansatte. Malo får nå ansvaret for Saint-Gobain Building Distribution Sector Worldwide, noe som gir ham enorme muligheter men samtidig hviler nå også et stor ansvar på hans skuldre. Ikke minst i en tid når flere markeder har sine utfordringer. Hans meritter så langt tyder på at det ikke burde være noe problem å nå opp til forventningene. Han kan vise til gode resultater, for eksempel i utfordrende markeder de senere årene. Nettopp dette har gitt ham, som første ikke-franskmann, en plass i konsernledelsen i Saint-Gobain.

Han forteller til Byggeindustrien han han nå ser gode muligheter til å videreutvikle giganten i land som blant annet England, Frankrike og Tyskland.

Det at Malo nå klatrer helt opp i den øverste ledelsen i det franske gigantkonsernet viser at det er fullt mulig for norske ledere å satse på en karriere i utlandet. Det er ikke veldig mange som har satset denne veien innen byggenæringen, men det finnes noen. Norske ledere har tradisjonelt gode kunnskaper og egenskaper, som også kan komme godt til nytte utenfor landets grenser. For mange synes det kanskje å være en høy terskel å gå utenfor landets grenser for å satse på en internasjonal karriere, men det er å lov å håpe at i en stadig mer internasjonal verden, at dette i økende grad vil skje fremover. Mange kan hente mye nyttig kunnskap ute i den store verden, som også norske selskaper da etter hvert kan nyte godt av. Det er også lov å håpe at dette kan være med på å gi norske selskaper økte muligheter i en tøff internasjonal konkurranse. For det er ingen tvil om at mange norske virksomheter har produkter og konsepter som kan lykkes ute, men da må man også tørre å satse.