Rasoverbygg Moskenes (Foto: Jan Eldegard)Rasoverbygg Moskenes (Foto: Jan Eldegard)Rasoverbygg Moskenes (Foto: Ole Henrik Krokstrand)

Kandidat til Betongtavlen: E10 rasoverbygg i Lofoten

E10 rasoverbygg, Moskenes er en av fire finalister som kan vinne Betongtavlen 2015. 

Det er i år svært hard konkurranse om denne prisen og om E10-prosjektet i Lofoten sier juryen:

Den to kilometer lange vegstrekningen slynger seg langs havet gjennom Flakstad og Moskenes kommune i Lofoten. Tidligere har vegen hver vinter vært stengt på grunn av snøskred eller fare for snøskred. I tillegg er det flere registrerte områder med steinsprang og isras. Med ny tunnel, rasoverbygg og bredere veg har sikkerheten og fremkommeligheten blitt bedre for de som ferdes langs denne vegen. Det er bygget fire rasoverbygg i betong på i alt 970 meter og prosjektet viderefører tidligere arbeid med rassikring på E10.

Som en del av Nasjonale Turistveger er strekningen E10 spesiell på flere måter. Man må ikke bare ta hensyn til det tekniske i prosjektet, men også den spektakulære naturen og de visuelle kvalitetene som ligger i det området vegen er lagt. Naturen i Lofoten er unik, og en viktig del av slike prosjekter handler nettopp om å ivareta slike kvaliteter.

Rasoverbygget slynger seg i fire etapper langs bergsiden i overgangen mellom hav og fjell. Veiens linjeføring følger landskapets bevegelse på en naturlig måte.

Med sin vakre linjeføring og myke former i betong gir rassikringene Akkarvika en ny og unik karakter, og det har blitt et helt spesielt sted langs den spektakulære veistrekningen utover Lofoten. De nye betongkonstruksjonene fremhever utsikten og landskapsrommet mellom havet og fjellet

Rasoverbygget har et vakkert snitt med et klart konstruktivt prinsipp, overbygningen griper inn i fjellveggen og lener seg som en rygg mot bergsiden, og viser tydelig at traseen er skåret ut av fjellet. Betongveggen har en helning på 5 grader bakover mot fjellet og det plass-støpte dekket over veien heller svakt opp og ut mot havet. Dette gir en følelse av trygghet på at konstruksjonen er klar for å ta mot ras av stein og snø.

Mot havet åpner konstruksjonen seg, og i ytterkant bæres taket av en søylerekke. Foran søylene er det montert et glassrekkverk med solid innfesting. Dette gir en kontinuerlig horisontal kontakt med havet og utsikten underveis i reisen. Glassrekkverket har også en praktisk funksjon – å hindre at det virvles snø inn i rasoverbyggene ved snøskred. Søylene er slanke, runde stålsøyler, malt med en matt, mørkgrå maling og har en enkel og presis avslutning mot det plasstøpte betongtaket. Søylerekken sammen med takets parapet står med et presist uttrykk og rytme som en kontrast til de myke landskapsformene som ellers er integrert i byggverket. Søylerekka, parapeten og rekkverket ligger der som et horisontalt bånd og blafrer i bølgene og vinden.

Bakveggen i rassikringen er støpt mot en stålforskaling med vertikal sinuskurvatur. Dette gir veggen et relieff, en menneskelig dimensjon og et fint spill av lys og skygge.

Sett fra oversiden ligger taket på rasoverbygget som en skrå flate med tilbakefylte masser som gir en kontinuerlig overgang mellom natur og byggverk. Naturpreget skal reetableres og rasoverbygget vil med tiden fremstå som en fortsettelse av fjellet.

Prosjektet bærer preg av en klar ide om å ta vare på utsikten langs havet og integrere de bygde konstruksjonene i landskapet. Det er tilrettelagt for at naturen skal få komme tilbake, og vi gleder oss til å se prosjektet om noen år når vegetasjon og landskapet får vist seg enda mer frem.

Dette prosjektet viser på en fremragende måte at et rassikringsprosjekt kan gi et vakkert minne og en trygg opplevelse for de reisende. Rassikringen i Akkarvika bør være til inspirasjon og forbilde for alle de fremtidige samferdselsprosjekter som vi skal ta fatt på i vårt langstrakte land, rikt på spektakulær natur.

Deltagere i prosjektet:

Byggherre: Statens vegvesen

Arkitekt: Knut Hjeltnes sivilarkitekter MNAL AS

Landskapsarkitekt: Bjørbekk & Lindheim AS

Hovedrådgiver: Statens vegvesen

Rådgiver byggeteknikk: Aas-Jakobsen Trondheim AS

Entreprenør for rasoverbygg: Veidekke Entreprenør AS

De andre finalistene til Betongtavlen er Gulli bru på E16 ved Kongsvinger, Stormen i Bodø og Kimen i Stjørdal. Alle prosjektene blir presentert på Betongens festkveld i Oslo 3. desember der også vinnerprosjektet mottar Betongtavlen for 2015