Nytt utstyr for vegsalting skal testes ut i Tønsberg

For å redusere forbruket av vegsalt, og også få raskere bar vei, har Statens vegvesen sammen med utstyrsleverandøren Tellefsdal og entreprenøren Veidrift utviklet en forbedret måte å brøyte og salte veiene.

Det er Tellefsdal’s slapsegrind, som leverte gode resultater i Salt-smartprosjektet, som nå er utviklet med flere funksjoner i en og samme operasjon. En plog i gummi, i tillegg til brøyteplogen foran, skal gjøre vegen renere for slaps før den saltes. Dermed trenger man mindre salt for å få vegbanen bar. Med det nye utstyret vil vegbanen bli raskere tørr, og med mindre salt reduseres også miljøbelastningen.

Prototypen, som har fått navnet SRC 3000 skal testes ut i Tønsberg og Horten-området i vinter, og skal opereres av Veidrift.
Det nyutviklede utstyret er en slepehenger med en underliggende slapsegrind, og en Aebi Schmidt saltspreder med Thermologic for optimalisert utlegging av salt og lake. Termologic er et system som beregner hvor mye salt som skal brukes etter hvilken temperatur som er på vegbanen. Det samme utstyret kan også legge ut sand om det er ønskelig. Enheten er meget fleksibel, og drives i sin helhet av lastebilens hydraulikk. Ingen egen motor eller lignende er nødvendig.

Siden den er bygget som en selvstendig enhet, kan den trekkes av hvilken som helst egnet lastebil. Den vil også lett kunne tilpasses og bygges på andre typer tilhengere, som for eksempel semi-monterte. Arbeidsbredden kan tilpasses, og transportbredden er ikke bredere enn kjøretøyet.

Prototypen, som nå er utviklet har fått navnet SRC 3000. Med dette utstyret forventer vi en bedre mekanisk fjerning av snø og slaps, og som følge av det et redusert saltforbruk, raskere tørre veier og redusert miljøbelastning.