Fabrikkveien 36-38

Kruse Smith Entreprenør har ført opp et nytt bygg med salgsavdelinger for BMW og MINI og bygget en bruktavdeling på taket av et eksisterende bygg ved Bavarias bilanlegg på Forus Nord.

Fakta

Sted: Forus Nord
Prosjekttype:
Nybygg / påbygg bilforretning
Kontraktssum eks mva:
100 millioner kroner
Bruttoareal: 8.300 kvm
Tiltakshaver: Bavaria Eiendom
SHA-koordinator KU: Novaform
Totalentreprenør:
Kruse Smith Entreprenør
Teknisk totalentreprenør: APPLY
Arkitekt og LARK: AROS Arkitekter
Rådgivere: RIB: Dimensjon l RIV: Energi & Miljø l RIRør: Sig. Halvorsen
l RIE: Rønning Elektro l RIGeo: Albert Ølnes l RIBr: Konsepta
Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Stitek l Grunnarbeider: Risa l Peling: Seabrokers Entreprenør Service l Anleggsgartner: Bjørns Hage l Betongelementer: Spenncon l Stålarbeid: Varhaug Bygg og Montasje l Taktekking: Sandnes Tak l Alu/glass fasade: Rubicon l Trapper og rekkverk: Trappeteknikk l Tømrer: Stavanger Bygg og A-Kost l Maler: Lund & Vaaland l Gulvlegger: T Lund l Flis: Br. Olsen l Rørlegger: Sig. Halvorsen l Lås og beslag: Låsservice l Porter: Assa Abloy l Storkjøkken: Norrøna

Bilanlegget er tegnet av AROS Arkitekter og ført opp i totalentreprise for Bavaria Eiendom. Nybygget er på 5.600 kvadratmeter og har en entreprisekostnad på 70 millioner kroner eks. mva. Påbygget er på 3.000 kvadratmeter og har kostet 30 millioner eks. mva. Både nybygg og påbygg ble tatt i bruk i oktober.

Nært og godt samarbeid
Prosjektleder Harald Næss i Kruse Smith Entreprenør forteller at byggingen gikk bra.
– Den største utfordringen var å bygge på andre etasje mens det var full drift i verkstedet under. Logistikk var også utfordrende. Vi har hatt et nært og godt samarbeid med bruker, med møter hver 14. dag, sier Næss.
Da byggeaktiviteten var på topp var 60 personer med. Arbeidet er utført uten fraværsskader.
Byggeleder Øyvind Lerbrekk i Kruse Smith Entreprenør sier at nybygget i tillegg til salgshaller for BMW og MINI inneholder administrasjon for Bavaria, garderober og spiserom.
– Påbygget rommer parkering for kunder, bruktbilhall, vaskehall og inspeksjons- og klargjøringsverksted for bruktbiler. Tilkomst til hallen i andre etasje er via en ny rampe fra Fabrikkveien, sier Lerbrekk.

Fremheve BMW og MINI
Sivilarkitekt Bryon Murdock i AROS Arkitekter sier at det nye BMW- og MINI-lokalet består av en tydelig fremheving av BMW- og MINI-brands.
– Hvert brand har med seg sitt eget språk både formmessig og fargemessig. Kjernen av den BMW-branden er en interne to-felts veibane som alle utstilte biler orienterer seg på. Bygget er konstruert av mange lange parallelle hvite veggskiver og glasspartier som forsterker veibanens retning og lar bilene fremstår som en slags kunstgalleri. Takformen komplettere disse retningsgivende elementer og lar dynamikken fortsetter ute, der bilene finner veien videre, sier Murdock.
BMW Bruktbil befinner seg som et påbygg på taket av verkstedbygget, et bygg AROS Arkitekter tegnet i 2010 og som ble oppført i 2011 av Kruse Smith Entreprenør. Påbygget består av et stort innglasset fyrtårn som sitter på toppen av verkstedet. Store glasspartier gir umiddelbart inntrykk av bilsalg og gir stor synlighet i en lang rekkevidde til kvartalet. Til slutt kommer tårnet som gir en tydelig markering av Bavaria sin virksomhet på Forus Nord.
BMW- og MINI-kvartalet er forbundet med et svært underjordisk parkeringsanlegg, som spenner uhindret fra bygg til bygg. Bilramper leder tre meter ned til kjelleretasjen og seks meter opp i luften til bruktbilavdelingen.
– Hele kvartalet er designet til å gi en banebrytende opplevelse for kunder som er oppfordret til å kjøre direkte inn i bygget for å skape en hinderfri handelsopplevelse alt under et tak, sier Murdock.
– Dette er et anlegg med utrolig store laster. Derfor er betongelementer brukt hovedsakelig i bæresystemer. Store utkragete tak og søylefritt spenn er gjort mulig med store skjulte fagverksdragere. Hovedutfordringen var å skape en luftig og romslig opplevelse i og med at svære betongkonstruksjoner måtte til for å føre enorme krefter ned til bakken, sier Murdock.
Harald Næss sier at tomten består av leire og silt og at grunnen ikke er bæredyktig.
– Derfor står nybygget på cirka 150 betongpeler som er fra 12 til 19 meter lange. Vi har tatt ut drøyt 8.000 kubikkmeter masse fra tomten, sier Næss.

Stål og betongelementer
Nybygget er tilnærmet rektangulært, mens påbygget er helt rektangulært. Det går en kjørbar kulvert mellom kjelleren på det eksisterende byget og kjelleren på nybygget. Både bunnplate og vegger i kjelleretasjen er støpt vanntett.
Over bakkenivå har nybygget bærekonstruksjon av prefabrikkert betong og stål. Taket på MINI-delen av bygget består av hulldekker som er isolerte og tekket. Det er mulig med en etasje til senere. BMW-delen av bygget har stålplatetak som bæres av gitterdragere. Bruktbilhallen i det eksisterende bygget har også stålplatetak båret av gitterdragere. MINI-delen har fasader av mørke, slipte betongelementer, mens BMW-delen har gråmalte betongelementer og store glassfelt.
Det er flis på gulvet i hallene, epoksy på gulvet i kjelleren og parkett og teppeflis i administrasjonsdelen. Det er åpen himling i MINI-hallen og bruktbilhallen og skjulte T-profiler med lyddemping i BMW-hallen.
Både nybygg og påbygg har robuste materialer som er lette å holde rene. Aluminiumsvinduer har enkelt vedlikehold og lang levetid. Det er i snitt 30 cm isolasjon i takene og 20 cm i veggene. Tekniske rom er plas-sert i andre etasje i nybygget. Alle byggene i Bavaria-kvartalet har universell utforming.


Flere prosjekter