E6 sør for Trondheim skal bygges om til stamvegstandard. Seks entreprenører leverte pristilbud på å bygge 8 kilometer E6 mellom Jaktøyen i Melhus og Sentervegen ved City Syd.
Mandag var det tilbudsåpning og følgende selskaper har levert inn tilbud:
AF-gruppen Norge AS 1.233.332.460 kroner
Hæhre Entreprenør AS 1.396.071,169 kroner
Veidekke Entreprenør AS 1.287.215.755 kroner
Skanska Norge AS / Syltern AS 1.294.952.890 kroner
NCC Constrution AS 1.234.595.445 kroner
PEAB Anlegg AS 1.162.581.984 kroner
Jevnt
- Det var veldig jevnt, og vi er godt fornøyd med å ha fått så mange tilbydere, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.
Tilbudene skal nå kontrollregnes og all dokumentasjon gjennomgås, før vi velger entreprenør, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
- Vi regner med at entreprenøren kommer i gang tidlig i 2016. Våren 2019 skal vegen være ferdig hvis alt går som planlagt, sier Aronsen.
Krevende grunn
Store mengder myr og leirmasser skal flyttes og på Klett er det mektige kvikkleireforekomster som krever stabilisering. De utfordrende grunnforholdene er årsaken til at vi trenger tre års byggetid for å fullføre prosjektet, melder vegvesenet.
Kostnadsrammen er på 2,5 milliarder kroner, og prosjektet er finansiert av Miljøpakken.
Dette skal bygges:
- 8 km firefelts E6 med planskilte kryss hovedsakelig i dagens trase
- Toplanskryss på Klett med E39
- Ombygging av dagens toplanskryss på Sandmoen
- Nytt toplanskryss på Hårstad ved forbrenningsanlegget
- Viltovergang sør for Sandmoen
- Lokalveger
Ny E6 skal bygges hovedsakelig i dagens trase, mens det daglig passerer opp mot 30 000 biler. Statens vegvesen anbefaler at enda flere reiser kollektivt og de advarer mot kø i byggefasen.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Vei
- Statens vegvesen