Prosjektleder for andre byggetrinn av Ringveg Vest, Sverre Ottesen. Foto: Ådne Homleid

Vegvesen-prosjektleder: - Bør ikke bygge tunnel på denne måten

Prosjektleder på Knappetunnelen i Bergen mener tunnelen oppdelingen av Ringveg Vest-utbyggingen har vært en lite vellykket løsning.

Det skriverNRK Hordalandi en artikkel på sine nettsider.

– Vi bør helst ikke bygge en lang tunnel i to eller tre biter. Det blir mye plunder og heft for trafikantene. Og så blir det litt vondt i magen for oss som skal holde dette i gang, sier prosjektleder for andre byggetrinn av Ringveg Vest, Sverre Ottesen, til NRK.

Torsdag åpnet Knappetunnelen i Bergen etter fire og et halvt år med arbeid. To byggetrinn er gjennomført på Ringveg Vest, mens det planlagte tredje byggetrinnet, tunnel mellom Dolvik og Flyplassvegen, er nedprioritert i Bergensprogrammet til fordel for andre prosjekter.

Ottesen mener oppstykkingen av prosjektet har fungert dårlig.

– Erfaringsmessig når vi ser tilbake, er det krevende både for oss som skal bygge og for trafikantene. Det blir vanskelig når man først har åpnet og satt trafikk på det første byggetrinnet, slik som vi gjorde her. Så skal du installere ny automatikk fire-fem år senere som ikke ikke vil snakke med den gamle, sier han.

Regionvegsjef Helge Eidsnes sier overfor NRK at det hadde vært ønskelig å bygge ut Knappetunnelen i ett byggetrinn, men at økonomien i prosjektet nødvendiggjorde oppstykkingen.

– Noen ganger blir det slik. Dette er jo ikke akkurat noe puslete prosjekt, men et av de virkelig store. Vi kan ikke bygge noe vi ikke har penger til å bygge.