– Vi må snu barrierene til muligheter og være mye tøffere pådrivere for dette skiftet, sier Roar Smelhus. Foto: Kjetil Svorkmo Bergmann)

- Tre gode grunner til å satse grønt

– Det grønne skiftet gir økt troverdighet, økt sikkerhet og økt konkurransekraft. Derfor bør vi som rådgivere bli mye tøffere pådrivere for dette, sier Roar Smelhus i Hjellnes Consult. 

Dette skiftet er en omstilling fra tradisjonell økonomisk vekst til en grønn vekst som reduserer miljøbelastning.

– For bygge- og anleggsnæringen handler det blant annet om å velge konsepter og løsninger som er bedre enn myndighetenes krav, ut fra miljøhensyn. Det finnes en hel haug barrierer mot å gjøre dette, fastslo Smelhus på høstmøtet til Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) tirsdag. I en masteroppgave ved BI har han sammen med kollega Monika Wojcik undersøkt:

·Hvorfor selskaper i bygg- og anleggsnæringen ikke realiserer sine klima- og energistrategier,

·eller hvorfor de ikke setter ambisiøse mål.

Snu det til muligheter

– Overordnet handler barrierene om økonomi, mangel på kompetanse, begrenset med incentiver – spesielt for rehabmarkedet –, mangel på informasjon og lite fokus på samfunnsansvar og bærekraft, opplyser Smelhus, styremedlem i RIF og til daglig markedsdirektør i Hjellnes Consult. Han er ikke i tvil om hvilken rolle rådgivere bør ta i forhold til barrierene mot et grønt skifte.
– Vi må snu barrierene til muligheter og være mye tøffere pådrivere for dette skiftet.

Økt troverdighet

Han mener at for rådgivere handler dette blant annet om å øke troverdigheten.

– 93 prosent av toppledere ser på bærekraft som viktig for den fremtidige suksessen til deres selskap, ifølge en global studie Accenture har gjort, opplyser han. Og stadig flere kunder etterspør konsulenttjenester som integrerer miljø- og samfunnsansvar i strategiarbeid, ifølge en spørreundersøkelse Accenture har gjort blant 120 selskaper.

– Nesten 40 prosent av dem mener at de har økt inntektene sine på grunn av miljøsatsingen, opplyser Smelhus. En miljøvennlig profil er også viktig for selve næringens fremtid.

– Det hjelper oss som arbeidsgivere å trekke til oss de beste medarbeiderne. Mange unge talenter sier de helst vil jobbe for miljøvennlige selskaper, poengterer Smelhus.

Økt sikkerhet

Den andre viktige grunnen til å satse på et grønt skifte handler om økt sikkerhet.

– De selskapene som leder an i utviklingen, får et konkurransefortrinn når myndighetene innfører nye og strengere regler. Vi vet jo at det vil komme, noe vi for eksempel ser med Oslos nye klima- og energistrategi, understreker Smelhus. Også finansmarkedet er opptatt av denne sikkerheten.

– Grønne obligasjoner setter stadig nye rekorder. Og her hjemme ser vi at finansmarkedets mest langsiktige aktører, livsforsikringsselskap, helst investerer i sertifiserte, grønne bygg. For eksempel har jo KLP kjøpt Breeam Excellent-bygget i Schweigaardsgate 19-23 og de har selv bygget Breeam Outstanding-prosjektet Fornebu Senter i samarbeid med blant annet Skanska, utdyper Smelhus.

Økt konkurransekraft

Han mener den kanskje viktigste grunnen til å satse grønt er at dette øker konkurransekraften til et selskap.

– De som er ledende på bærekraft, har 25 prosent høyere børsverdi enn mindre bærekraftige konkurrenter, Ifølge Goldman Sachs. Andre undersøkelser viser at bærekraft og høy ytelse henger sammen; det gjelder både for vekst i omsetning og avkastning, forklarer Smelhus. For den hjemlige næringen sin del mener han det er åpenbare fordeler ved å satse grønt.

– Selskapene med grønn profil deltar i de mest spennende prosjektene - Powerhouse-alliansen er et åpenbart eksempel på det. Alle fag og interessenter samarbeider gjennom hele prosjektet, teamet er satt sammen av de beste ekspertene… hvem av oss vil ikke jobbe i et slikt samarbeid? Vi beundrer – og misunner – dette initiativet og samarbeidet. Slike rammer må vi som bransje i større grad skape, mener Smelhus.