Styreleder Rolf Roverud i Nye Veier AS.

Nye Veier: - Skal bryte kostnadsutviklingen

- Nye Veier skal bidra til å bryte kostnadsutviklingen innen veibyggingen i Norge, for den har vært ekstrem, uttalte styreleder Rolf Roverud i Nye Veier AS på RIFs Høstmøte.

Har dro blant annet frem kostnadene ved å bygge veier i Sverige, som skal ligge et godt stykke under kostnadsbildet i Norge.

- Dette vil vi gjøre noe med, og vi oppfordrer dere til å bli med, uttalte Roverud fra talerstolen og henvendte seg til de rundt 150 ingeniørene salen.

Han dro frem at de vil ha et sterkt fokus på samfunnsnytten av prosjektene de skal realisere, og ikke minst at det vil ha mer nøkternhet i sine utbygginger enn det som har vært vanlig frem til nå.

Han pekte også på at de i stor grad vil bygge ut store sammenhengende strekninger,

- Vi vil bygge større strekninger i en bolk, som blant annet E39 er det godt eksempel på. Her er det mange kilometer å angripe på en helhetlig måte, sa Roverud.

Funksjonsorientering
De jobber også mye med kontraktsregimet.

- Det vil bli en mer funksjonsorientering – med mindre fokus på timer og timerater. Vi er mer opptatt av leveransene enn timeprisene, sa Roverud.

Det legges opp til at Nye Veier skal få én milliard i tilskudd til aktivitet i 2016. Dette sammen med bompenger og driftskreditt skal kunne gi et godt startgrunnlag for Nye Veier.

- Tilskuddet er planlagt økt til tre milliarder i 2017 og fem milliarder i 2018. Det betyr at vår første utbyggingsstrekning Tvedestrand-Arendal, kan gå inn i anbudsfase i 1. halvår med oppstart av selve utbyggingen i 2016, sa han.

I rute
Han kunne fortelle at etableringen av det nye veiutbyggingsselskapet ligger i rute og vel så det.

Stor deler av ledelsen er nå på plass, i en byggherreorganisasjon som totalt skal telle 70-80 personer.

- Det betyr at vi kan gå operativt ved nyttår. Det er en krevende oppgave. Nye Veier starter helt fra grunnen. Når offentlige selskaper blir etablert på denne måten, blir de som oftest skilt ut av en eksisterende organisasjon, legger Roverud til. 

Han er meget godt fornøyd med staben som så langt er på plass.

Selskapet vil oppkapitaliseres med 600 millioner kroner fra januar 2016.

- Det er et tilstrekkelig startgrunnlag, mener han.

Fornøyd med samarbeidet med Statens vegvesen
Roverud sier at han er godt fornøyd med samarbeidet med Statens vegvesen i denne etableringsprosessen.

- Det er en meget god og konstruktiv dialog mellom ledelsen i Statens vegvesen og Nye Veier. Vi ser ikke på Statens vegvesen som konkurrenter, men som lagspillere, og jeg vil berømme Vegvesenet for måten vi er blitt tatt imot på, legger han til.