Slik er det mest trolig at den nye brua vil fremstå. Som en speilvendt bru av samme type som den som ligger foran. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Masseutfordringer på den nye Grenlandsbrua

Politikerne i Porsgrunn og Bamble trosset Statens vegvesens anbefaling om plassering av den nye Grenlandsbrua på E18 Langangen-Rugtvedt, og det gir bruprosjektet større utfordringer.

Statens vegvesen ville at den nye nabobrua til Grenlandsbrua skulle bygges på østsiden av den eksiste­rende brua – altså mot Brevik og Stathelle, men politikerne la mer vekt på boligbebyggelsen i området og bestemte seg for bro på vestsiden.

– Det er et demokratisk system hvor kommunene er planmyndighet, mens Statens vegvesen har et innsigelsesverktøy. Underveis har vi sagt at vi ikke ville bruke innsi­gelse i denne saken. Hadde vi gjort det, så ville saken gått til departementet for endelig avgjørelse, sier planleggingsleder på E18 Lang­angen – Rugtvedt, Ragnar Grøsfjeld i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

–Vi hadde håpet å nå frem med våre faglige argumenter, men når vi ikke gjorde det, så bøyer vi oss for lokaldemokratiet, legger han til.

Prioriterte boliger

Verken kommunestyret i Porsgrunn eller Bamble hørte på Vegvesenets forslag om bru på østsiden av den eksisterende brua. Dette hang trolig sammen med at en bru her ville gått ut over bomiljøene både på Brevik- og Stathelle-siden.

– ROS-analysen viser at begge alternativene er gjennomførbare, og at omfattende sikkerhetstiltak er gjennomførbare, sa Trond Ingebretsen (Ap) da saken ble behandlet i bystyret i Porsgrunn ifølge Porsgrunns Dagblad, og han fikk flertallet med seg.

Urmasser

Området der Grenlandsbrua ligger er helt spesielt geologisk, og mar­kerer starten på det såkalte Oslo-feltet som strekker seg fra Bamble til Brumunddal. I Åsryggen Høgenhei, som ligger på Bamble-siden, ser man flere lagdelte bergarter, og det er dette området som vil gi størst utfordringer

– Det er spesielt knyttet til urmassene som ligger der. Punkt 1 i neste planfase vil bli å få kartlagt hva som ligger under den ura vi ser. Så må vi finne ut hvilken metode vi skal bruke til å drive den nye Bambletunnelen på. Det er ikke noe problem å drive tunnelen der det er fjell, men ved den omfat­tende ura utenfor fjellet. Derfor må vi finne en metode på å drive gjennom urmassene, forklarer Grøsfjeld.

Vegvesenet hadde det samme problemet for 20 år siden da da­gens bru og tunnelsystemer ble bygget. Den gang var det i utgangspunktet tenkt at Bambletunnelen skulle drives gjennom løsmassene, men det viste seg å være umulig på grunn av de store steinblokkene de støtte på i kartleggingen. I stedet valgt man å grave bort massene, støpe konstruksjonen og så legge massene tilbake.

– Vi kommer til å bruke disse erfaringene, og erfaringer Vegvesenet har fra andre løsmassetunneler rundt om i landet. Men først må vi kartlegge grunnforholdene ytterli­gere, sier han.

Speilvendt bru

Når det gjelder selve brua så er det ikke endelig bestemt hvordan denne vil bli, men foreløpig er det lagt opp til en speilvendt bru av samme type som eksisterende bru. Altså en skråstagbru med tårnet på Bamble-siden. Men verken brutype, fundamentering eller hvordan brua skal forholde seg estetisk eller tek­nisk til den nåværende Grenlandsbrua er bestemt.

E18 Langangen – Rugtvedt blir en av landets største veiprosjekter når det kommer i gang. Det er allerede bestemt at det nye veiselskapet Nye Veier skal overta prosjektet fra nyttår, og da blir det de som får ansvaret for videre planlegging.