Foto: JernbaneverketVictor Bruvik (84) var med å bygge eksisterende Ulriken tunnel den gangen de boret for hånd. Foto: JernbaneverketDet var kø for å komme inn i styrehuset til tunnelboreriggen som har vært brukt til sprengningsarbeidet. Foto: JernbaneverketRagnar Blomdal (94) som var stasjonsmester da den første Ulriken tunnel åpnet i 1964 tar seg en kaffepause etter turen i den nye tunnelen. Foto: Jernbaneverket

Ulriken-TBM trakk publikum

Rundt 2.500 personer la søndagsturen til Arna for å se tunnelboremaskinen som skal begynne å bore nye Ulriken tunnel i desember.

Det skriver Jernbaneverket i enpressemeldingpå sine nettsider mandag.

Søndag fikk publikum muligheten til å ta en nærmere titt på den enorme tunnelboremaskinen som skal bore syv kilometer tunnel inn til Bergen fra Arna. 

Også andre store anleggsmaskiner var stilt ut sammen med TBM’en. Det var, ifølge Jernbaneverket, jevn kø hele dagen for å komme opp i styrehuset til den store tunnelboreriggen som har vært brukt under sprengningsarbeidet på den første delen av tunnelen. En stor tunneldumper og hjullaster fanget også oppmerksomheten til store og små maskininteresserte.
Mange av de fremmøtte hadde også et forhold til driving med tunnelboremaskin fra den gang Madam Felle boret Fløyfjellstunnelen i Bergen, og det var også mange som husket tilbake til åpningen av eksisterende Ulriken tunnel for 51 år siden, skriver Jernbaneverket.

To veteraner fra den første tunnelen var også til stede: Tidligere stasjonsmester Ragnar Blomdal (94) og den siste gjenlevende tunnelarbeideren, Victor Bruvik (84). Bruvik, som den gangen var i 30-årene, og yngst på anlegget, kunne fortelle om en tøff jobb der de boret for hånd i timevis uten bruk av verneutstyr.

Begge veteranene uttrykte, ifølge pressemeldingen, stor begeistring over synet av den nye tids boremaskin for tunneldriving.