Det var kun noen få kroner som skilte Bilfinger Infrastructure/KA Aurstad og nest laveste tilbyder NCC Construction. Bilfinger/Aurstad sin pris var 238.431.622 og NCC Construction leverte et anbud på 238.982.248,
– Det var tett. Tildelingskriteriet er laveste pris, så det ble avgjørende, opplyser prosjektleder Gunnar Solbakken i Statens vegvesen overfor Byggeindustrien.
Ankefristen rundt tildelingen er satt til 2. november kl. 12.00.
– Går alt som planlagt kan vi skrive kontrakt etter dette, sier Solbakken.
Før oppstart må man regne en mobiliseringstid på minimum en måned.
– Vi skal nå straks overlevere Tresfjordbua i Møre og Romsdal, og det passer dermed bra for oss å begynne på Loftesnesbrui i Sogndal, sier Head of Business Development Region Nordic, Bettina Gerti Groß i Bilfinger Infrastructure til Byggeindustrien.
Kontrakten omfatter bygging av ny 194 meter lang nettverksbuebru over Loftesnessundet i Sogndal, med en stålmengde på rundt 1.250 tonn. Brua har to fundament i sjø med totalt 28 stålpeler, og det skal bygges overbygning med betongdekke.
I tillegg omfatter arbeidet utbedring av vei i tre retninger, ny rundkjøring med spesiell utforming grunnet utfordrende grunnforhold, samt 10000 m³ med fylling og plastring i sjø på Sogndal-sida. Det skal også opparbeides et nytt landområde på Loftesnes med rundt 40.000 m³ masse.
Eksisterende bru skal forsterkes i byggeperioden, og rives når trafikk er ført over på ny bru.
Diss leverte inn anbud:
* Bilfinger og K.A. Aurstad: 238.431.622,36
* NCC Construction: 238.982.248
* Implenia: 256.448.527
* Contexo: 256.920.720,41
* Skanska: 258.826.227,69
* Metrostav og HAG anlegg: 259.825.144
* Christie & Opsahl: 293.607.487
Eksisterende bru skal rives etter at den nye er kommet på plass.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Bru
- Statens vegvesen