Oversiktsbilde av Follobanen sett fra Oslo S.

Follobanen - et enormt betongprosjekt

På betongdagen ga Erik Smith i Jernbaneverket en presentasjon av Follobaneprosjektet, hvor det også skal brukes mye betong.

Totalt går det med 600.000 kubikkmeter betong i Follobaneprosjektet. Det betyr at det blir ett av de største betongprosjekter i Norge noensinne.

Ett av prosjektene er den 600 meter lange betongtunnelen gjennom Klypen. Bare der skal det brukes 80.000 kubikkmeter betong. Fra Åsland, hvor det bygges en egen betongfabrikk, skal det fordeles et betongvolum 430.000 kubikkmeter.

I forbindelse med arbeidet har det vært gjennomført mange utgravinger, spesielt i Oslo hvor Middelalderparken ligger. Det er funnet mer enn 100 skjeletter – og hvert skjelett er meget interessant, ifølge arkeologene. Slike utgravinger er selvsagt svært kostbare, men lovpålagte. Budsjettet for utgravingene er sprengt.

Ski stasjon som åpner i 2020, blir en topp moderne jernbanestasjon som også vil kreve mye betong. I dagsonen skal det brukes 27.000 kubikkmeter betong. I stasjonsområdet går det med 23.000 kubikkmeter.

Pilotprosjekt

Det er mye dårlig grunn langs den traseen som man følger. Dårlig grunn er det også på Ski. Ellers er det viktig å ha kontroll på grunnvannet. Man har valgt å ha en hel tett betongtunnel for å hindre lekkasjer og andre problemer. Romeriksporten stenges fire timer hver natt for nødvendig vedlikehold. Slikt skal man slippe i Follobaneprosjektet hvor man bygger for et 100-årsperspektiv.

Follobanen er på mange måter en «pilot» for fremtidens jernbaneprosjekter i Norge.

Smith ga også en vurdering av bruken av utenlandske entreprenører. Så lang har dette gått bra, fremholdt han. De utenlandske entreprenørene er gode ingeniører, men de er kanskje ikke like flinke til å planlegge som norske entreprenører.

Mange utlendinger har nå flyttet til Norge med familiene sine. Det betyr at det på skoler og barnehager i Ski kommer mange spanske barn og elever de neste årene.

Farriseidet bru – et spesielt prosjekt

Farriseidet bru over Kongens Kilde i Larvik er på mange måter en helt spesiell bru som ikke har vært bygget før. På Betongdagen orienterte Øyvind Pedersen fra Rambøll om prosjektet som åpner i 2017.

Dette er en bru med mye betong, men også med mye stål. Brulengden er 569 meter. Den blir 28 meter bred. Det betyr at den blir en av de bredeste bruene som noen gang er bygget i Norge. Brua ligger i en radius på 767 meter. Bare det gir sine utfordringer.

Farriseidet bru har en spesiell arkitektur som opplagt vil bli lagt merke til. Det blir tårn og skråkabler. Kablene alene veier 210 tonn.

Brua bygges av Implenia/Porr.