En vanskelig balansegang for Raymond

Onsdag ble det nye byrådet i Oslo, eller regjeringen som det nå skal døpes om til, presentert. Det gikk ikke upåaktet hen. Arbeiderpartiet har fått med seg Miljøpartiet De Grønne (MDG) og SV i byregjeringen. Det åpner for den del spenning, ikke minst for byggenæringen, i hovedstaden fremover.

Arbeiderpartiet hadde nok håpet på en større oppslutning i Oslo enn det endte med. Resultatet medførte med at AP måtte ha med seg både MDG, SV samt Rødt for å sikre seg flertallet. Det åpner opp for en felles politisk plattform som på noen punkter nok ikke var helt lett for Arbeiderpartiet å svelge.

Det innebærer blant annet at Oslo skal stenges for privatbiler innenfor Ring1 innen utgangen av 2019, om det nå faktisk er juridisk mulig å bestemme for Oslo kommune alene. Og ikke minst gjelder dette enigheten om at E18 vestover fra hovedstaden ikke skal bygges ut slik at man får en kapasitets- eller trafikkvekst. Det er fortsatt litt uklart hva dette faktisk vil bety i praksis. Det er jo slik at Oslopakke 3 ligger der, som blant annet nettopp innbefatter en utbygging av Vestkorridoren. Hva byrådet i Oslo nå akter å gjøre i denne sammenheng gjenstår å se. Men det brygger opp til bråk om det videre arbeidet her. Om det blir mye uklarhet i om Vestkorridoren faktisk kan bygges ut, står hele Oslopakke 3 i fare for å ryke, og det kan medføre store konsekvenser for byen. Det vil være meget uheldig, ikke bare for Oslo. Selv om AP, MDG, SV og Rødt nå har et knapt flertall i byrådet, er det jo ikke slik at flertallet av kommunens innbyggere støtter en slik utvikling.

Både Oslo, Bærum og Asker skal selvsagt være tungt med i den videre behandlingen av denne saken, men dette prosjektet må få en sterk nasjonal styring. En utbygging av denne typen kan ikke skrinlegges av den nye byregjeringen i Oslo alene. Vi registrerer at Ap på Stortinget ser ut til å ha en intensjon om å følge Oslopakke 3, og vi har en regjering som ønsker full fart i det videre planleggingsarbeidet – og Statens vegvesen jobber inntil videre som ingenting har skjedd.

En utbygging av dette omfang er viktig for utviklingen av hele østlandsområdet – og omfatter også en sterk miljøsatsing. Her er det ikke snakk om kun en veiutbygging, men en total samferdselsutvikling, også med sterkt fokus på kollektive transportmidler.

Kun få stemmer skilte de to ulike blokkene ved valget i Oslo. Ap med sine samarbeidspartnere vant frem – men vi kan ikke snakke om et brakvalg som feide all motstand til side. Vi håper derfor at den ny byregjeringen også tar med seg at valget delte byen. Seieren gir makt, men også et stort ansvar å ivareta. De skal være hele byens regjering.

Vi ser med spenning frem til hvordan lederen for byregjeringen, Raymond Johansen, skal manøvrere sine tropper i tiden fremover. Det blir ingen enkel oppgave. Sentrale krefter i Ap vil kunne trekke de inn mot midten, mens SV og Rødt og i mange saker MDG, vil trekke de mot venstre. Oppmerksomheten fra media så langt tyder på at interessen rundt den nye byregjeringen er stor, og de vil bli tett fulgt opp i tiden fremover. Lista er lagt høyt – nå starter arbeidet.