Aventi skal installere det elektrotekniske utstyret i de to nye E6-tunnelene i Gudbrandsdalen. Foto: Aventi

Aventi skal installere elektro i E6-tunnelene i Gudbrandsdalen

Jobben med å installere elektroteknisk utstyr i de to tunnelene som er under bygging på nye E6 mellom Frya og Sjoa, har gått til Aventi Installasjon, et arbeidsfellesskap mellom Aventi Technology og Aventi Installation.

Aventi Installasjon leverte det laveste tilbudet i konkurransen om elektrokontrakten. De var i konkurranse med ni andre elektroentreprenører.

- Etter at vi har kontrollregnet på Aventi sitt tilbud og gått grundig gjennom all dokumentasjon de har levert, er det klart at det er de som har vunnet jobben med å installere elektroteknisk utstyr i Hundorptunnelen og Teigkamptunnelen, sier prosjektleder for nye E6 Frya-Sjoa, Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.
Kontrakten har en verdi på vel 85 millioner kroner og omfatter elektrotekniske installasjoner som veglysanlegg og styrings-, regulerings- og overvåkningsanlegg i tunnelene. I tillegg inngår montering av trafikkstyringsinstallasjoner i tunnelene samt tunnelrelaterte installasjoner utenfor tunnelene der tre kryssområder også er inkludert.
Statens vegvesen og Aventi signerer kontrakten umiddelbart etter at klagefristen for de andre tilbyderne er gått ut 26. oktober. Deretter blir det en intens fase med å få kontraktsformalia på plass samt gjennomføring av en kort samhandlingsfase før Aventi starter monteringsarbeidet.
Først ut er Hundorptunnelen, der tunnelbygginga er kommet lengst. I Teigkamptunnelen starter elektroarbeidende i slutten av februar 2016. Alle elektroarbeider skal være ferdig høsten 2016.