Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Uro etter E18-lekkasjer fra de rødgrønne

Det er knyttet spenning til hva det nye byrådet i Oslo vil gjøre med den planlagte utbyggingen av E18. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Publisert: 18.10.2015 20:38. Sist endret: 18.10.2015 23:04.

– Vi håper vi ikke får en byrådserklæring som er naiv, sier NAF etter de rødgrønnes signaler om utbyggingen av E18.

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten

  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
  • Aina Sunde Dahl skal lede Multiconsult i sør
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

 Fakta om E18 Oslo – Asker (Vestkorridoren)

 

*Består av tre delstrekninger fordelt på tre kommuner:

*Oslo kommune: E18 Filipstad – Lysaker.

*Bærum kommune: E18 Lysaker – Slependen.

*Asker kommune: E18 Slependen – Drengsrud.

*Planleggingen gjennom Bærum har kommet lengst og består blant annet en ny seksfelts motorvei med 70 prosent av strekningen i tunnel, egen bussvei og ekspressvei for syklister.

*Kostnadsanslag gjennom Asker og Bærum: 40 milliarder kroner. (31 milliarder + usikkerhet.)

*E18-utbyggingen er en del av Oslopakke 3, en plan for veiutbygging, drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus for perioden 2008-2032.

*Totalkostnad 108 milliarder kroner.

*Oslopakke 3 skal reforhandles våren 2016 av Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten.

*To av partiene de det nye byrådet i Oslo, Miljøpartiet De Grønne (MDG) og SV, gikk til valg på å stanse den planlagte utbyggingen av E18.

*Ifølge NRK skal de MDG, SV og Ap ha blitt enige om en utbygging av E18 som ikke skal gi kapasitetsvekst eller trafikkvekst.

(Kilde: Statens vegvesen/NRK) (©NTB)

Mandag klokken 11 på Østmarksetra presenterer Oslos nye rødgrønne byråd sitt politiske manifest for de neste fire årene.

De tre samarbeidspartiene Ap, SV og MDG holder foreløpig detaljene for seg selv, men enkelte punkter er lekket ut. Det gjelder blant annet hva som skal skje med den omstridte utbyggingen av E18 vestover. Ifølge NRK vil de rødgrønne gå inn for en utbygging som verken gir en kapasitetsvekst eller en trafikkvekst.

Både MDG og SV hadde som utgangspunkt at hele utbyggingen måtte stanses.

– Det nye byrådet bærer et stort ansvar. Tukles det med ny E18, vil Oslopakke 3 gå opp i liminga, og kollektiv- og veiutbyggingen i hovedstadsområdet settes i spill. Det må for all del unngås, sier stortingsrepresentant Hårek Elvenes, som også er leder for Akershus Høyre, til NTB.

Befolkningsvekst

Kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF), Inger Elisabeth Sagedal, sier de er svært spent på hva erklæringen vil innebære.

– Når de sier de ikke vil ha noen kapasitetsøkning, så lurer vi på om det gjelder kun for privatbilismen eller om dette også gjelder nyttetrafikken. Gjelder det kun privatbiler, så er det ikke så skummelt, men hvis de legger opp til at det ikke skal bli noen kapasitetsøkning overhodet, selv ikke for nyttetrafikken, da er vi bekymret sier Sagedal til NTB.

Hun peker på den store befolkningsveksten som er ventet til Oslo-regionen de nærmeste tiårene.

– Vi håper ikke byrådserklæringen blir naiv. Hvis de ikke tror dette vil medføre mer nyttetrafikk og ikke tar høyde for det, så er det ganske naivt, mener Sagedal.

Hun sier man i NAF også er spente på hvordan byrådet svarer på utfordringen med lokal forurensning langs E18 inn mot Oslo.

– Vil skuffe

Forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk Institutt er også spent på hva som konkret ligger i planene.

– Dersom det er riktig som det nå sies, at de verken skal ha kapasitetsvekst eller trafikkvekst, så vil det måtte bety at det kun er kollektivfeltene og sykkelanlegget som skal bygges ut i de planene som ligger i Oslo-pakke 3, sier hun.

Hun tror det i tilfelle vil skape sterke reaksjoner i Oslos nabokommuner Asker og Bærum, hvor man fra politisk hold sterkt har ønsket en utbygging av E18.

– De ønsker flere bilfelt, som vil gi en kapasitetsøkning. Hvis de rødgrønne i Oslo kun vil bygge ut kollektivfelt og sykkelfelt, så blir det noe helt annet, og en stor skuffelse der, tror Tennøy.

Vil gi mer trafikk

Hun mener imidlertid at signalene fra det nye byrådet i Oslo er fornuftige.

– Politikerne, både nasjonalt, i Oslo og i Akershus har en målsetting om nullvekst i biltrafikken i hele byregionen. Man ønsker at veksten i trafikken skal tas kollektivt og med sykkel, og da virker det mer logisk å tilrettelegge for kollektiv og sykkel framfor flere bilfelt, sier Tennøy.

Hun peker på at forskning fra en rekke land viser tydelig at der man utvider veikapasiteten, der vil biltrafikken bare øke både på kort og på lang sikt.

– Flere vil bytte over til bil, og på sikt blir det press på utbygging av de ytre delene av byregionene, slik at flere går over til bil fordi de flytter lenger ut. Til slutt vil kapasiteten bli brukt opp igjen, og da har man like lang kø, bare med en bredere vei, oppsummerer hun.

Nøkkelord:

 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

 

Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum

 

Aina Sunde Dahl skal lede Multi-consult i sør

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen