Bygger Bybanen over Bryggen i Bergen

Arbeiderpartiet i Bergen snudde i Bybanesaken, og gav gjennomslag for bygging i dagen over Bryggen. NHO hyller beslutningen, men tunnelforkjemper Høyre varsler bråk.

Det skriver Bergens Tidende torsdag.

– Denne byen har de siste årene vært preget av rot og kaos. Den saken som mer enn noen annen sak er årsaken til det, er Bybanen, sa påtroppende byrådsleder Harald Schjelderup (Ap) på pressekonferansen i Gamle Rådhus onsdag kveld.

NHOs regiondirektør Tom Knudsen sier overfor Bergens Tidende at valget er fornuftig og fremtidsrettet.

− En bybane som i størst mulig grad går i dagen vil utløse aktivitet, i kombinasjon med større byutviklingsprosjekter langs traseen, noe som vil gjøre byen mer attraktiv og mer effektiv. For næringslivet er dette det viktigste, sier Knudsen til BT.

Dette er traseen som det nye byrådet i Bergen har valgt:

  • Gjennom sentrum går banen i dagen over Bryggen. Så svinger den inn i tunnel i Sandbrogaten.
  • Det blir muligens et underjordisk stopp ved Sandviken kirke. Tunnelutgangen kommer under Rothaugen, så går den i dagen til Amalie Skrams vei.
  • Deretter skal den gå utover i dagen. Det skal utredes muligheten for å forlenge Fløyfjellstunnelen, slik at bilene som i dag kjører i Åsaneveien kan fjernes.
  • I Åsane skal de gå strake veien langs motorveien, via Tertneskrysset, dagens bussterminal og gjennom Åsane senter.