Rekrutteringssjef Christian Scheen i Skanska møtte potensielle jobbsøkere under den nettbaserte yrkesmessen Skandinavisk Online Karrieremesse 1. september. Foto: Skanska

Skanska og Vegvesenet møter jobbsøkere på nett

Bygg- og anleggsselskapene prøver seg på nettdating. I september kunne arbeidssøkerne møte dem i chatterom og på virtuelle messestands.

Omtrent 3.000 jobbsøkende studenter, yrkesaktive og arbeidsledige kunne 1. september møte potensielle arbeidsgivere på stand fra sine egne stuer og kontorer. Skandinavisk Online Karrieremesse samlet 24 utstillere innen informasjonsteknologi, finans og ingeniørvirksomhet.

Utstillerne omfattet både organisasjoner og bedrifter, i både privat og offentlig sektor. En rekke toneangivende aktører som opererer innenfor bygg og anlegg, hadde valgt å ta sjansen på Norges første virtuelle karrieremesse, blant andre Statens vegvesen, Avinor, Jotun, NITO og Skanska.

– Jeg tror dette er en arena for fremtiden, som er enkel å delta på, både for arbeidssøkere og for selskapene, forteller rekrutteringssjef i Skanska, Christian Scheen.

Sammen med seks kolleger møtte han jobbsøkerne på Skandinavisk Online Karrieremesse tirsdag 1. september i år.

– Overrasket

Omtrent 470 potensielle jobbsøkere besøkte Skanska-standen da den store norske entreprenøren stilte på messen, som ble arrangert for første gang i år. Scheen bekrefter overfor Byggeindustrien at det ikke blir siste gang Skanska benytter seg av denne måten å møte nye potensielle arbeidstakere på.

– Dette var veldig, veldig bra, og vi vil definitivt fortsette å delta på denne typen arrangementer, sier han.

I tillegg til å stille med egen stand, var også Vegvesenet en av i alt 11 samarbeidspartnere på messen. Senior HR-rådgiver Charlotte Aspestrand i Statens vegvesen forteller at den store statlige samferdselsutbyggeren har sett god nytte i å både bruke og være med på å utvikle det nye konseptet.

– Jeg tror vi har overrasket både internt og eksternt med denne nye måten å både rekruttere medarbeidere og profilere oss som en attraktiv arbeidsplass. Søkerne får muligheten til å bygge tettere relasjoner med Statens vegvesen, få tilgang til relevant informasjon, og booke et møte med oss – alt fra sin egen PC, sier Aspestrand til Byggeindustrien.

Doblet trafikk

Vegvesenet fikk i alt 645 besøkende på sin stand, hvor de hadde tre avatarer fra HR- og fagmiljøene i Statens vegvesen.

– Vi snakket med 166 av dem som var innom, 500 deltakere lyttet til samferdselsministerens tale i auditoriet, hvor han anbefalte Statens vegvesen som en spennende arbeidsplass og 150 så rekrutteringsfilmen vår. Vi doblet trafikken på jobbsidene våre, forteller Aspestrand.

Hun sier overfor Byggeindustrien at selv om konseptet med store felles nettmøter er nytt for både Norge generelt og Vegvesenet spesielt, tyder erfaringene fra karrieremessen på at det kan være en egnet arena for målrettet rekruttering og profilering av Vegvesenet, som gir merverdi til de tradisjonelle møteplassene.

Møte fra solseng

Også rekrutteringssjef Christian Scheen i Skanska sier seg godt fornøyd med deltakelsen på messen, men understreker samtidig at tilstedeværelse på internett er noe som kommer i tillegg til å møte søkerne ansikt til ansikt.

– Dette er helt i tråd med hvordan vi kommuniserer gjennom sosiale medier, men det er også viktig å understreke at rekruttering på nettet ikke skal erstatte mer tradisjonelle metoder. Vi må fortsatt ta telefonen, og vi vil fortsette å møte folk på fysiske messer og i kaffemøter, sier han.

Scheen tror både arbeidsgivere og arbeidssøkere vil nyte godt av nettbaserte karrierearrangementer, da det kan skape både enklere og bedre møter.

– Det er uten tvil enklere å møte opp på en digital messe. Vi hadde en veldig god kandidat innom som snakket med oss fra en solseng i Indonesia. Det er også en trygg måte for yrkesaktive som ser seg om etter ny jobb. Du har mulighet til å være anonym, og man risikerer ikke å møte på en kollega, eller i verste fall sjefen, når man står i kø på en fysisk karrieremesse, påpeker han.