Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Uforståelig nedgang på skredsikring av vei

- Det er en dramatisk reduksjon når man ser det i sammenheng med de enorme sikringsbehovene som finnes på veinettet pr. i dag og de ekstra utfordringene som forventes som følge av klimaendringer.

Det skriver Nasjonal rassikringsgruppe i en pressemelding.

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016 blir midlene til skredsikring av vei redusert med en kvart milliard kroner sammenlignet med årets budsjett.

- Man ligger etter i forhold til oppfylling av Nasjonal transportplan, og trenger et krafttak i kommende budsjett for å komme i mål. Det er nødvendig å legge seg på et betydelig høyere nivå for å nå målsettingen om at alle offentlige veier skal sikres mot skred innen 2030, mener rassikringsgruppa.

De er også skeptiske til at skredsikring på fylkesveiene får minst, noe som gir grunn til bekymring fordi det gir inntrykk av at sikkerheten på fylkesveiene prioriteres lavere enn på riksveiene. Gruppa peker på at mye av omstillingen i næringslivet og gjennomføringen av «det grønne skiftet» må nødvendigvis skje med fylkesveinettet som en nødvendig og viktig del av det helhetlige transportsystemet.

En undersøkelse som Nasjonal rassikringsgruppe gjorde sist vinter, viser at så og si hele den ordinære bevilgningen til skredsikring av fylkesveier i 2014 ble brukt opp, men at store uløste behov står igjen.

Nasjonal rassikringsgruppe forventer at Stortinget foretar en markant påplussing på skredsikringspostene i budsjettet. Det er helt nødvendig og vil være i tråd med de tverrpolitiske signalene vi får fra Stortinget.