<p>TOALETTLUKSUS: I Norge er Geberit mest kjent for innbyggingssisterner for vegghengte toaletter. Nå satser den sveitsiske VVS-produsenten på at enda flere nordmenn skal få øynene opp for dusjtoaletter. Hege Brakstad viser her frem den nyeste modellen av spyletoaletter som har innebygget luktfjerning, oppvarmet sete, automatisk åpning og lukking av lokket, LED-lys og hygienisk skål uten skyllekant. Skal du unne deg en slik luksus må du bla opp med 36 000 kroner, mens de rimeligste modellene starter på 7500 kroner.  (Foto: Svanhild Blakstad)</p>Publikum får mulighet til å prøve de nyeste toalatt-modellene på Geberit Roadshow til helgen. (Foto: Svanhild Blakstad)Publikum får mulighet til å prøve de nyeste toalatt-modellene på Geberit Roadshow til helgen. (Foto: Svanhild Blakstad)VANN FREMFOR PAPIR: I Norge er Geberit mest kjent for innbyggingssisterner for vegghengte toaletter. Nå satser den sveitsiske VVS-produsenten på at enda flere nordmenn skal få øynene opp for dusjtoaletter.

Vil endre nordmenns dovaner

I en årrekke har Geberit jobbet for å få nordmenn til å spyle seg rene fremfor å bruke papir på do.

I høst har VVS-giganten besøkt de største byene i Norge med sitt roadshow, hvor folk flest kan få prøve deres nyeste modeller av dusjtoaletter. Lørdag 10. oktober avsluttes turneen på Jernbanetorget i Oslo.

– Det tar tid å innarbeide nye vaner, også på badet. Men nå opplever vi at norske forbrukere i stadig større grad bruker mer penger på velvære og hygiene og dermed ikke er fremmede for tanken på å installere dusjtoalett, sier Hege Brakstad i Geberit.

Hun er salgsansvarlig for VVS-gigantens Aqua Clean-modeller, som er toaletter som rengjør med vann og har en rekke tilleggsfunksjoner. Lufttørking, nattlys, luktfjerning, automatisk lokkåpner og fjernkontroll er noen av finessene som skal gjøre toalettbesøket til en mer behagelig opplevelse.

– Det er uten tvil damene som er mest mottakelige til å begynne med. Generelt er gutta mer skeptiske til å prøve disse toalettene. Men når det er er sagt: Hvis de først prøver og blir overbevist, er de raskere til å bestemme seg for kjøp, sier Hege Brakstad.

Kroppsfokus
Sosialantropolog og trendforsker Gunn-Helen Øye mener vår tids sterke kroppsfokus kan åpne døren for en ny trend på norske bad.

– Dusjtoalettet er kanskje vår tids svar på bideet, som veldig mange skaffet seg på 1970- og 80-tallet. Det ble ingen suksess fordi man ikke hadde kultur for rengjøring med vann. Nå er kanskje tiden moden for at nordmenn endrer sine dovaner. Vi lever i en tid med ekstremt fokus på velvære, kropp og hygiene, så derfor kan timingen være riktig, sier Øye.

Hun peker på at det tar lang tid å endre folks kulturelle hverdagsvaner, men at forbrukerne alltid blir påvirket av de som er først ute.

– Når man pusser opp eller bygger nytt bad, vil man ha det siste. Besøker man venner som har skaffet seg et dusjtoalett, vil det fort bli en snakkis og noe man selv kanskje vurderer. Men det må henge sammen med egne verdier, mener Øye.

Ikke impulskjøp
Hege Brakstad i Geberit understreker at det å anskaffe et dusjtoalett ikke er noe impulskjøp. Det går både på vane og pris. De rimeligste modellene starter på 7.500 kroner, mens toppmodellen koster 36.000 kroner.

– Det er en beslutning som gjerne modnes over tid, ettersom man må endre en vane. Det krever også at man legger opp til strøm når man renoverer eller bygger nytt bad. Derfor er det viktig at rørleggeren er på ballen og rådgir kundene om å gjøre klart et trekkerør for fremtidig installasjon, sier hun.

Hotell og næring
Hittil har Geberit hatt størst fokus på privatmarkedet, men nå jobbes det også iherdig for å få innpass i norske hoteller. Da Quality Hotel Olavsgaard ved Lillestrøm pusset opp publikumstoalettene i fjor, ble det investert to millioner kroner i Geberits løsninger, med blant annet dusjtoalett og berøringsfrie betjeningspaneler. Nå har hotellet gått videre og skal installere dusjtoaletter på sine suiter.

Geberit vil også være til stede på årets Bygg Reis Deg på Lillestrøm, med egen stand i hall B.