<p></p><p>F.v. Lene Conradi (ordfører i Asker kommune), Marit Ulveseth (fung. avdelingsdirektør i Statens vegvesen), Gunnar Melgaard (leder av Hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune), Atle William Heskestad (seksjonsleder i Jernbaneverket) (foto: Elin Lied, Statens vegvesen).<br></p>Fungerende avdelingsdirektør Marit Ulveseth i Statens vegvesen holdt en tale under den offisielle markeringen (foto: Elin Lied, Statens vegvesen).

Tilrettelegger for utvikling av Heggedal sentrum

Statens vegvesen har på vegne av Akershus fylkeskommune bygd en planskilt overgang (bro) syd for Heggedal stasjon, utbedret og lagt om fv. 204, oppgradert stasjonsområdet og lagt til rette for utvikling av Heggedal sentrum.

Tirsdag 6. oktober ble ferdigstillelsen av prosjektet markert. Statens vegvesen har, i tillegg til å ha bygd en planskilt overgang og lagt om fv. 204, vært byggherre for tiltak på vegne av Jernbaneverket og Asker kommune. For Jernbaneverket er det etablert innfartsparkering og stasjonspark nord for stasjonsbygningen og for Asker kommune er det bygd nytt vann- og avløpsnett langs den nye fylkesvegen.

- Det har vært utfordrende med grunnforholdene, nærhet til jernbanen og å opprettholde trafikken på alle eksisterende veger i anleggsperioden sier Anders Mjell, prosjektleder i Statens vegvesen til vegvesen.no.

Komplisert prosjekt
Før prosjektet startet var det mange uønskede hendelser knyttet til at fylkesvegen krysset jernbanen i plan med jernbanesporene. Tiltaket har omfattet planfri kryssing av jernbanen og omlegging av fylkesveg. Den nye fylkesveien går sydover langs med elva Skitthegga og krysser jernbanen med en ny bru som er 130 meter lang. Den nye fylkesvegen har en total lengde på ca. 750 meter. Heggedal stasjon har fått ny adkomstveg og det er bygd to nye lange busslommer som legger til rette for en kort overgang til togperrongene. Prosjektet vil sammen med prosjekt i regi av Jernbaneverket med å forlenge plattformer og utbedre kryssingsspor, gi et bedre og mer punktlig togtilbud på Spikkestadbanen. Hele strekningen har fått nytt fortau, samt ny gang- og sykkelbru over Skitthegga i fortsettelsen av miljøgata.

– Grunnforholdene har medført at de fleste konstruksjonene har måttet fundamenteres med peler til fjell. Det er montert til sammen ca. 5.500 meter med peler, forteller byggeleder Tore Steimoen i Statens vegvesen.

Merarbeid og dårlige grunnforhold
Et komplisert prosjekt der mange elementer innvirker til at kostnadene i prosjektet har blitt større enn først antatt. De første grunnundersøkelsene viste ikke alle utfordringene prosjektet stod overfor. Dybden til fjell førte til bruk av dyrere utstyr og lengre peler enn forutsatt, og på grunn av grunnforholdene ble det også behov for tørrsteinsmurer. I tillegg er det blitt strengere krav ved støping over jernbane, nye regler for merverdiavgift, og endringer i utforming av adkomst til stasjonen. Prognosen for sluttkostnaden for hele prosjektet er på 287 millioner kroner (oppjustert i 2015-kroner) inkludert arbeid utført for de to andre aktørene.

Prosjektet er en del av reguleringsplan for “Heggedal sentrum” som ble vedtatt 16. februar 2010. Høsten 2013 startet anleggsarbeidet og 1. oktober i år ble anlegget ferdigstilt.


Materialmengder i prosjektet:

Ca. 22.000 kubikkmeter med sprengstein i fylling

Ca. 9.000 kubikkmeter med lette masser (isoporblokker)

Ca. 5.500 meter med stålkjernepeler

Ca. 3.800 kubikkmeter med betong

ca. 900 tonn armering

Ca. 7 000 tonn asfalt