LO-leder Gerd Kristiansen. Foto: Ned Alley / NTB scanpix

LO: Risikabel og feil bruk av oljepenger

- Statsbudsjettet viderefører regjeringens fordelingspolitikk i de rikes favør fra foregående år, sier LO-leder Gerd Kristiansen i en førstekommentar til regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016.

-LO er uenig i denne omvendte Robin Hood politikken, i en tid der globaliseringen øker forskjellene og oljekrisen gir nye grupper med lav inntekt. De store "nye" pengene brukes på skattekutt framfor aktivitet, sier Krisitansen i en pressemelding.

LO mener at ovedproblemet med budsjettet for 2016 er at det kan forspille muligheten til vellykket omstilling og gjenreising av den fulle sysselsetting. For tredje år på rad trappes oljepengebruken opp mer enn noe annet år utenom finanskrisen. Med 22,5 milliarder øker regjeringen oljepengebruken tre ganger så mye som anbefalt av dens eget ekspertutvalg (Thøgersenutvalget i NOU 2015:9). Innslusingen av oljepenger er dobbelt så rask som gjennomsnittet i Handlingsregelens historie. Man kunne klart seg med betydelig mindre oljepengebruk om en hadde satset på aktivitet og mindre på skattelette.

På denne måten svekkes ikke bare grunnlaget for fremtidig finansiering av velferden, man kan også sette på spill den gunstige kronekursen, med negativ virkning for bedriftene.
- Den økonomiske situasjon tilsier at budsjettstimulansen må være mer målrettet. Uten regjeringens lite målrettede skattekutt kunne man oppnådd mer sysselsetting med en bedre budsjettbalanse. Med nær 10 mrd i skattekutt bare for 2016 er det mye vei som ikke blir bygd, mange skoler som ikke pusses opp, mye omsorg og opplæring som ikke blir gitt, mener LO.

De menre også at regjeringen kommer også med målrettede tiltak. - Dette er positivt, men blir smått sammenlignet med det som er brukt på skattekutt, skriver de.

LO er særlig skuffet over at permitteringsreglene ikke blir endret. Det er et sterkt behov for en utvidelse av permitteringsperioden til 52 uker.

- Det er å håpe at skattekuttene for 2016 modereres av Stortinget for ikke å sette en bredt forankret skattereform i fare. Det er positive elementer i regjeringens skisse som bør få en sjanse, og rommet for skattesenking bør ikke være oppbrukt når man kommer i gjennomføringsfasen fra 2017 og utover, avslutter Kristiansen.