Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ferjefri E39 - god framdrift i planlegginga

  • Ole Bulls villa stenges i to år for rehabilitering

  • Trafikkdirigent påkjørt i Bergen

  • Norsk Hydro selger valseverkene for 14,2 milliarder kroner

  • Stor vekst og plussresultat for ungt kranselskap

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ole Bulls villa stenges i to år for rehabilitering
  • Trafikkdirigent påkjørt i Bergen
  • Norsk Hydro selger valseverkene for 14,2 milliarder kroner
  • Stor vekst og plussresultat for ungt kranselskap
  • Nytt styre i Vyrk
  • HAKI kjøper britiske Vertemax
  • Opposisjonen på Stortinget gir klar marsjordre til regjeringen: Styrk pandemiberedskapen
  • Hareide vil øke fartsgrensene på motorveiene
  • Magnus Løseth blir ny konsernsjef i VestlandsHus
  • Fire milliarder til utbedring av E6 i Nord-Troms
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Flere kontrakter

  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

Ferjefri E39 - god framdrift i planlegginga

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

– Ferjefri E39 er eit av dei store samferdselsprosjekta til regjeringa, og i budsjettet for 2015 stadfester vi dette. Etter raske traséval på fleire delar av strekninga, følgjer vi nå opp med midlar til planlegging av fleire prosjekt på E39. Vi finansierer også eit omfattande forskingsarbeid for å realisere satsing på ny bruteknologi. Dermed leverer vi på løfta våre. 

Dette seier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen i samband med at det i investeringsbudsjettet til Statens vegvesen er sett av midlar til planlegging av fleire av prosjekta som vil vere med på å gjere E39 ferjefri.

Innanfor budsjettforslaget for 2015 er det sett av midlar til planlegging av desse prosjekta som inngår i Ferjefri E39:

E39 Aksdal – Bergen i Hordaland

E39 Kryssing av Ørstafjorden i Møre og Romsdal

E39 Kryssing av Storfjorden (Hafast) i Møre og Romsdal

E39 Kryssing av Romsdalsfjorden i Møre og Romsdal

E39 Volda – Ålesund – Molde – Astad i Møre og Romsdal

E39 Halsafjorden i Møre og Romsdal

E39 Betna – Vinjeøra – Stormyra i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag

Forskings- og utviklingsarbeid
Innanfor midlar som Statens vegvesen skal nytte til forsking og utvikling er det lagt opp til å bruke 30 millionar kroner til forskingsverksemd som er knytt til utvikling av Ferjefri E39. I tillegg til å ta for seg ulike løysingar for fjordkryssing vil det for Ferjefri E39 vere behov for forsking innan fagområde som samfunnsutvikling, gjennomføringsstratgegiar, energiutvinning og –utnytting.

Planar for kryssing av Sognefjorden
Samferdselsdepartementet har i februar i år gitt Vegdirektoratet i oppdrag å utarbeide ei utgreiing om val av hovudløysing – såkalla konsekvensvalutgreiing, KVU – for E39-kryssing av Sognefjorden. Denne kryssinga er no den einaste fjordkryssinga som står att - før ein har gjennomført konseptvalutgreiingar for alle fjordkryssingar som inngår i Ferjefri E39.

Samferdselsdepartementet har bede om at Vegdirektoratet ser på mellom anna ulike løysingar og måtar for å krysse Sognefjorden ved Lavik – Oppedal. Utgreiinga skal vurdere ulike tekniske bruløysingar. Sjølv om E39 er eit viktig politisk mål, har ein også bede om at ulike ferjeløysingar skal inngå i utgreiinga.

E39 Skei i Jølster – Volda
Ved behandlinga av konseptvalutgreiinga for E39 Skei i Jølster - Ålesund har regjeringa avgjort at framtidig E39 mellom Skei og Volda skal gå via Byrkjelo, i tunnel gjennom Utvikfjellet, i bru over indre del av Nordfjord og vidare til Volda via Kvivsvegen. Regjeringa har også gjort vedtak om at vegen gjennom Stigedalen skal oppretthaldast som riksveg inntil den nye E39-traséen er ferdig utbygd. Dette vil seie at ferjesambandet Folkestad – Volda skal oppretthaldast som riksvegferjesamband. Statens vegvesen har gitt vegen gjennom Stigedalen riksveg nummer 651. Det skal setjast opp skilting som viser at riksveg 651 via Stigedalen er ei alternativ rute til E39 via Kvivsvegen.

Nøkkelord:

Anlegg, Statsbudsjettet
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriks- banen

Trafikkdirigent påkjørt i Bergen

 

Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

 

Ole Bulls villa stenges i to år for rehabilitering

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen