Et forslag som treffer bredt

Tanken rundt et nytt regjeringskvartal i Oslo begynner nå virkelig å materialisere seg. Tirsdag la Statsbygg frem sin anbefaling til hvordan en helhetlig løsning bør se ut. 

De kom ikke med detaljerte tegninger på utseende – men de la frem de overordene trekkene rundt hvordan kvartalet bør utformes i forhold til høyde og volum – samt at de kom nærmere inn på det samlende byformgrep i anbefalingen.

De mest spenstige visjonene og kreasjonen er utelatt fra dette forslaget. Her har man gått in for en lavere utbygging enn hva vi så i mange av de forlagene som er lagt frem av de ulike arkitekt/rådgivergruppene tidligere. I Statsbyggs anbefaling vil Høyblokka fortsatt rage høyest i kvartalet og det er lagt opp til en skånsom og effektiv utbygging.

Dette er helt sikkert riktig vei å gå. Selv om man i utgangspunktet ikke vil gå inn for de mest spektakulære byggene, ligger det fortsatt gode muligheter for de ulike arkitektfirmaene å komme frem til spennende forslag lenger frem i prosessen.

Med Statsbyggs faglige anbefaling i bunn har man landet på et forslag som er spiselig for de fleste. Det bør ikke ligge de store konfliktområdene her, noe som kan sørge for en videre smidig prosess både i Kommunal- og moderniseringsdepartementet samt i reguleringsplanen som nå etter hvert skal vedtas.

I Statsbyggs forslag ligger det fortsatt inne en rivning av Y-blokka, som enkelte jobber hardt for å bevare. Det er i utgangspunktet bare å slå fast at dette løpet nå er kjørt, og at det er flere bakenforliggende årsaker til at bygget skal bort. Blant annet går dette på sikring av Ring 1 som går under bygget.

Det er viktig med en problemfri prosess fremover med tanke på å holde fremdriftsplanen, slik at man kan ta i bruk det nye enorme kontorkomplekset innen 2025.

Planen fremover nå er at man i løpet av våren 2016 skal legge frem en reguleringsplan for området ut på høring. Fra 2016-2018 settes prosjektering i gang og det utlyses en arkitektkonkurranse for den endelige utformingen – noe som åpenbart blir et virkelig prestisjeoppdrag for de som vinner frem. I 2019 går saken til behandling i Stortinget, og planlagt byggestart er satt til 2020.

Dermed er det viktigste byggeprosjekt på lang tid nå kommet ut av startgropa og inn i en mer operativ fase. Vi ser virkelig frem til å følge den videre fremdriften innen denne enorme utbyggingen.