Klimakommunikasjon 2015

StedOslo, Norge
ArrangørBI Center for GreenGrowth
Fra20.10.2015
Til20.10.2015
TidspunktTirsdag kl 9.00 - 15.30

Mange valg som forbrukere gjør har store og langvarige konsekvenser for energi-forbruk og dermed utslipp. Dette gjelder særlig ift innkjøp av hus, bil, husholdningsapparater, klær og matvarer, spesielt kjøtt.

Kan vi legge valgsituasjoner til rette for folk slik at det blir enkelt å handle rett? Dette kalles gjerne nudging, også kalt dulting på norsk.

Politikere venter på borgerne, mens borgerne venter på politikerne for å vise vei. Hvordan bringe klima hjem og personlig, slik at det også blir en politisk prioritet?

Det er mange grunner til at informasjonskampanjer er utilstrekkelige for å engasjere folk i klima. For å unngå dissonans og opprettholde en klimavennlig holdning, er det viktig at så mange daglige handlinger er konsistente med klima-kunnskapen, uten at det skal koste noe særlig ekstra innsats.

Mange valg som forbrukere gjør har store og langvarige konsekvenser for energi-forbruk og dermed utslipp. Dette gjelder særlig ift innkjøp av hus, bil, husholdningsapparater, klær og matvarer, spesielt kjøtt. Kan vi legge valgsituasjoner til rette for folk slik at det blir enkelt å handle rett? Dette kalles gjerne nudging, også kalt dulting på norsk.

Dette 4. klimakommunikasjonsseminaret på BI handler om: Hvordan tar vi disse mulighetene i bruk?

Program og påmelding