Oversiktsbilde av Follobanen sett fra Oslo S. Ill. Jernbaneverket

Banebrytende M-verdi

- Follobaneprosjektet har utviklet miljøindikator som gjør at vi for første gang har et konkret, tallfestet og dermed målbart mål på miljøarbeid, sier Hanne Bjørseth, utleid fra Faveo Prosjektledelse.

Store infrastrukturprosjekter har hatt fokus på ytre miljø i

en årrekke. Egne fagfolk sikrer at prosjektene tar høyde for miljøet de opererer i og ikke skader eller påvirker omgivelsene på en uopprettelig måte. Det styres og rapporteres etter egne miljøstyringssystemer.

Hanne Bjørseth

Innen HMS er H-verdien en etablert standard i bransjen. H-verdien måler hyppigheten av arbeidsulykker som er så alvorlige at det medfører fravær fra arbeid. Men det finnes ingen standardverdi knyttet til miljø. Derfor har det ofte vært vanskelig å sette opp konkrete og målbare miljømål, og resultatet har i mange tilfeller vært diffuse mål av typen «så godt vi kan», «så mye som mulig» eller «så lite som mulig».

Follobaneprosjektet ønsket noe mer konkret å måle etter.

- Det var da ideen om en M-verdi kom opp. Kunne vi etablere en verdi som fungerer på samme måte som H-verdien? forteller Hanne Bjørseth i Faveo Prosjektledelse. Hun er utleid miljørådgiver på tvers av alle delprosjektene i Follobanen med ansvar for miljøstyringssystemet og samarbeider med det etablerte fagmiljøet i Jernbaneverket.

Follobaneprosjektet definerer M-verdi som hyppighet av faktisk skade på ytre miljø – skade som er så alvorlig at det krever særskilt rapportering til myndigheter. Hyppighet defineres som antall skader på ytre miljø per million arbeidstimer.

- M-verdien er en indikator som gir oss mulighet til å ha bedre kontroll på og oversikt over ting som kan føre til brudd på hovedmålet om null utslipp med varig skade, sier Bjørseth.

Håper M-verdien blir normen
- Dette er helt nytt og selvsagt veldig spennende, sier Mari Barstad, seksjonsleder for samferdsel i Faveo Prosjektledelse.

- Anleggsbransjen er stor og prosjektene påvirker omgivelsene på ulike måter. Nå har vi et verktøy som gjør at vi kan følge opp innsatsen på miljøområdet på en enda bedre måte, sier hun.

Begge håper at M-verdien på sikt kan bli standard innen miljø på lik linje som H-verdien.

- Det er en drøm, men det vil nok ta tid. I mellomtiden fortsetter vi med å rapportere månedlig på M-verdien i Follobaneprosjektet, og jeg vil også ta med meg denne verdien videre i andre prosjekter, forteller Bjørseth.

En rekke miljøutfordringer
Follobaneprosjektet er Norges største samferdselsprosjekt og får landets hittil lengste jernbanetunnel. Nytt dobbeltspor mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski skal i samspill med Østfoldbanen gi en ny hverdag for togpassasjerene.

Som de aller fleste infrastrukturprosjekter, støter også Follobaneprosjektet på miljøutfordringer. Prosjektet skal navigere blant og ivareta kulturminner og naturreservat, og i forbindelse med tunnelarbeidene er alunskifer en miljøutfordring for grunnvann, fisk, bunndyr og planter. Prosjektet har satt inn en rekke tiltak for å ivareta miljøet, og med M-verdien håper de nå å kunne følge opp arbeidet på en enda bedre måte.