Illustrasjon: Statens vegvesen

Kryssing av Sognefjorden på vent

Kryssing av Sognefjorden har havnet nederst på prioriteringslisten for det store ferjefri E39-prosjektet.

Det opplyste avdelingsdirektør i Statens vegvesen og prosjektsjef for «Ferjefri E 39»-prosjektet, Kjersti Kvalheim Dunham til Byggeindustrien i forbindelse med Teknologidagene som Vegvesenet arrangerer i Trondheim i denne uken.

Kryssing av landets lengste og dypeste fjord har lenge vært det største prestisjeprosjektet for en ferjefri forbindelse langs Vestlandskysten fra Trondheim til Kristiansand. Sognefjorden er ved siden av å være landets lengste og dypeste, trolig også den mest berømte.

Å krysse denne fjorden ville bli sett på som en ingeniørbragd av de sjeldne.

Minst lønnsomt
Grunnen til at kryssing av Sognefjorden nå settes på vent, er at dette er det minst lønnsomme sett med samfunnsøkonomiske briller.

Det er langt større trafikk mellom byene Stavanger - Haugesund og Bergen, og blant byer og tettsteder i Møre og Romsdal enn over Sognefjorden. Derfor vil Statens vegvesen vente med å krysse Sognefjorden til man får mer kunnskap om de sju andre store fjordkryssingene som dette prosjektet inneholder.

Store utfordringer

Det mangler så visst ikke på andre, store og tekniske utfordringer. En utsettelse for Sognefjord-kryssingen betyr ikke at det er skrinlagt, men man må nok et godt stykke inn på 2020-tallet før det blir aktuelt å kjøre bil over – eller under – landets lengste fjord.

Først i løypa på E 39-prosjektet er heller ikke noen smågutt. Det er den planlagte forbindelsen over – for ikke å si under – Boknafjorden, kalt Rofast, fra Randaberg nord for Stavanger til Bokn på nordsiden av Boknafjorden.

Denne undersjøiske tunnelen blir på hele 27 km og blir dermed verdens lengste undersjøiske tunnel. Tunnelen skal bygges i to løp, og bygges etter de siste forskrifter. Det har ført til at stigningsforholdet på nordsiden av tunnelen må reduseres fra sju til fem prosent. Denne tunnelen vil avløse det mye brukte ferjesambandet Mortavika-Arsvågen.

Det har vært ventet at anleggsarbeidene på disse to tunnelene som er beregnet å ta fem år, ville starte neste høst.

Nå sier prosjektleder Kjartan Hove ved Vegvesenets Vestlandsregion at det neppe blir byggestart før i 2017/18. Vegvesenet tar imidlertid sikte på å sende hele prosjektet ut på anbud neste høst.
Mye arbeid på land

Ferjefritt E 39 er ikke bare spektakulære bruer og tunneler. Det skal også gjøres mye på land. Om få dager er det anleggsstart for en 17 km helt ny vei sør før Bergen, fra Svegatjørn i Os kommune og inn til Bergen.

Også her skal det bygges to tunneler på til sammen 14 km, og med to løp for hver tunnel. Her har allerede Veidekke og Implenia fått byggekontraktene.