Illustrasjonsfoto

Kan spare 17 milliarder på vedlikeholdet

Beregninger gjort av ViaNova AS viser at om vi bygger og vedlikeholder veiene som anbefalt fra forsknings- og utviklingsprogrammet Varige veger, kan samfunnet spare totalt 9 – 17 milliarder kroner i en tjueårsperiode.

Vegvesenet har i fem år jobbet med forsknings- og utviklingsprogrammet Varige veger. Hensikten har vært å finne arbeidsmetoder som øker levetiden på veidekker og som reduserer de årlige vedlikeholdskostnadene. 
Vei som varer = lavere vedlikeholdsbehov
Kravene til riksveier i Norge er at de skal tåle forventet trafikk med 10 tonns aksellast i 20 år. Varige veger har resultert i nye krav og anbefalinger om endret veibyggings- og asfaltpraksis på flere områder. Statens vegvesen har allerede innført de nye kravene og tatt i bruk flere av anbefalingene. ViaNova AS har beregnet at dersom alle anbefalte tiltak blir gjennomført, vil vi i Norge etter 15-20 år kunne spare så mye som 700 – 1.400 millioner vedlikeholdskroner hvert år.

Områdene med størst potensiale for innsparing;
* Vegbygging: Nye krav og anbefalinger til bla. frostsikring, grunnundersøkelse, krav til forsterkning- og bærelag kan øke levetiden på vegen med 20-30%.

Forsterkning av vegoverbygning: Den typiske levetiden for asfaltdekker med behov for forsterking er rundt 7 år. Riktig utført forsterkning kan øke levetiden til vegdekkene til disse vegdekkene til 20 år.

* Vedlikehold av asfaltdekker: Ved å utføre vedlikeholdet av asfaltdekkene riktig og i tråd med Varige veger- krav og anbefalinger, kan vi øke levetiden til asfaltdekkene fra 15 til 18 år.

* Lapping/reparasjon: Reparasjon av asfaltdekkene i tråd med krav og anbefalinger fra Varige veger vil redusere kostnadene.
ViaNova har også beregnet forbedring i kvalitet og forventet innsparing ved at kommuner og privat sektor tar i bruk resultatene fra Vegvesenets FoU-program.

Innsparing på lang sikt
- Konsekvensene av å bygge veien med god eller dårlig kvalitet viser seg gjerne ikke før etter 10 år. Selv om Vegvesenet allerede har innført nye krav og tatt i bruk mange av anbefalingene fra FoU-programmet Varige veger, kan vi derfor ikke regne med å innkassere de store gevinstene av arbeidet før om 10-15 år. Vi er svært fornøyd med at vi har fått dokumentert et stort innsparingspotensiale som følge av forskning og utvikling på vegbygging, som jo er et av Vegvesenets kjerneområde. Beregningene understreker hvor viktig det er å prioritere teknisk gode og langsiktige løsninger på tross av stramme budsjetter og noen ganger ønske om raske løsninger, sier regionvegsjef Kjell Inge Davik som har ledet styringsgruppen for Varige veger. 

Tirsdag 22. september starter Teknologidagene i Trondheim. I overkant av 850 vegingeniører, forskere, entreprenører og rådgivere samt ansatte i fylkeskommuner og kommuner samles på Clarion Hotel& Congress for å diskutere og legge fram resultater av prosjekter, tiltak og forskning på området veg og transport.

På sluttseminaret til FoU-programmet Varige veger blir rapporten fra ViaNova As lagt frem.